یادداشت ها

استفاده از متاورس

در پاییز 2021، فیس بوک اعلام کرد که نام خود را به پلتفرم متا تغییر می دهد و سرمایه گذاری زیادی برای ایجاد تجربیات متاورس انجام می دهد و برای انجام این کار، از شرکت تجهیزات واقعیت مجازی اوکولوس استفاده خواهد کرد متا. پلتفرم معتقد است که تجارب فراگیر واقعیت مجازی راهی است که در […]

در پاییز 2021، فیس بوک اعلام کرد که نام خود را به پلتفرم متا تغییر می دهد و سرمایه گذاری زیادی برای ایجاد تجربیات متاورس انجام می دهد و برای انجام این کار، از شرکت تجهیزات واقعیت مجازی اوکولوس استفاده خواهد کرد متا. پلتفرم معتقد است که تجارب فراگیر واقعیت مجازی راهی است که در آینده افراد در رسانه های اجتماعی تعامل خواهند داشت. با این حال، بسیاری از چشم اندازهای متا حدس و گمان است و بر فناوری ها و ظرفیت سرور تکیه می کند که در حال حاضر وجود ندارد. همچنین پذیرش گسترده سخت افزارهایی مانند هدست واقعیت مجازی و عینک های دیجیتال را فرض می کند.

مایکروسافت نیز بر روی سازگاری فناوری هایی که در حال حاضر برای متاورس دارد متمرکز است. آنها سرویسی به نام مش دارند که یک پلتفرم واقعیت ترکیبی است که به کاربران اجازه می دهد از طریق تلفن هوشمند یا لپ تاپ خود به محیط های واقعیت افزوده دسترسی داشته باشند بدون اینکه نیازی به خرید هدست واقعیت مجازی داشته باشند. مایکروسافت همچنین قصد دارد تیم های مایکروسافت را در متاورس ادغام کند و تجربه ای کامل تر برای کارگران از راه دور و جلسات مجازی ایجاد کند.

شرکت هایی مانند روبلوکس در حال ایجاد تجربیات مجازی یکپارچه برای گیمرها هستند. روبلوکس یک پلتفرم آنلاین است که در حال حاضر بر روی جوانان متمرکز شده است و کاربران برای بازی های دیجیتال به آنجا می روند. این شرکت امیدوار است که به بازی های بزرگسالان گسترش یابد.

شرکت‌های دیگری که روی پروژه‌های متاورس کار می‌کنند اِنویدیا است که در حال ساخت یک پلتفرم به نام اومنیورس است که می‌تواند کلمات مجازی سه بعدی را در یک جهان مشترک به هم متصل کند و در حال حاضر برای ایجاد شبیه‌سازی ساختمان‌ها و کارخانه‌ها استفاده می‌شود. شرکت نایک نیز با ثبت علائم تجاری دیجیتالی آرم‌های اصلی خود برای ایجاد کفش‌های کتانی و تجهیزات مجازی نایک و ایجاد نیکلند در پلتفرم روبلوکس، جایی که بازیکنان می‌توانند بازی‌های ورزشی انجام دهند، یک بازی متاورس ایجاد می‌کند.

انتظار می‌رود که متاورس، بخش فناوری را متحول کند، جایی که بسیاری از شرکت‌ها طراحی­ها، سخت‌افزارها و نرم‌افزارهایی را ایجاد خواهند کرد که نسخه متاورس وب3 را تقویت می‌کند. اما شرکت‌های خارج از حوزه فناوری را نیز تحت تأثیر قرار خواهد داد، زیرا متاورس پیشنهاد می‌کند تا چیزهایی ساده را تغییر دهند مثل این که چگونه مردم مواد غذایی خرید می‌کنند، در شهر رفت و امد می‌کنند، در آپارتمان راه می روند و به عنوان یک مصرف‌کننده با مشاغل و تبلیغات تعامل می‌کنند.

در حالی که باید دید که آیا چشم اندازهای متاورس محقق خواهد شد یا نگرانی‌های مربوط به سلامت، حریم خصوصی و نظارت، دامنه عرضه آن را محدود می‌کند، این پتانسیل را دارد که صنایع و بخش‌های دیگر را درگیر کند که نیاز دارند پول بیشتری را صرف فناوری کنند یا با دیگران رقابت کنند تا تجربیات ماورایی را به مصرف کنندگان خود ارائه دهند.

مثال های متاورس

تعدادی از شرکت‌ها هستند که در حال حاضر محصولات یا خدمات متاورس را در دسترس مصرف‌کنندگان قرار داده اند یا اعلام کرده‌اند که در حال ایجاد آن‌ها هستند. در اینجا چند نمونه آورده شده است:

پلتفرم زندگی دوم

پلتفرم زندگی دوم که در سال 2003 تأسیس شد، بازی چندنفره گسترده آنلاین که زمانی محبوب بود، به بازیکنان این امکان را می داد تا زندگی دیگری را در دنیای مجازی داشته باشند. این مفهوم یک تجربه متاورس اولیه بود که توسط شرکت لیندن لب در سانفرانسیسکو ایجاد شد و یکی از اولین نمونه های محبوب اقتصاد مجازی بود زیرا کاربران برای خرید چیزهایی در بازی توکن هایی را خریداری می کردند.

شرکت اسنپ‌اینک

اسنپ‌چت از زمانی که برنامه برای اولین بار راه اندازی شد، فیلترهای واقعیت افزوده ایجاد می کند. فیلترهای عکس این شرکت به کاربران این امکان را می دهد که از طریق دوربین تلفن خود دنیا را دستکاری کنند. در سال 2021، آنها عینک های واقعیت افزوده را راه اندازی کردند که می تواند برای تقویت تجربه کاربران از واقعیت در خارج از برنامه خود استفاده شود.

اپیک گیمز

اپیک گیمز سازنده بازی دیجیتال محبوب فورتنایت است. در حالی که این شرکت کار خود را با بازی های ویدیویی آغاز کرد، اکنون به سمت ایجاد تجربیات اجتماعی مجازی مانند کنسرت های موسیقی یا پارتی رفته است. اینها به کاربران اجازه می دهد تا یک تجربه مجازی کامل داشته باشند.

آموزش پزشکی

شرکت‌های آموزش پزشکی واقعیت مجازی و واقعیت افزوده را برای متحول کردن یادگیری پزشکی به کار می‌گیرند و امکان شبیه‌سازی تعاملات بیمار و جراحی را فراهم می‌کنند و به دانشجویان اجازه می‌دهند تکنیک‌های جدید را تمرین کنند.

✍️دکتر علی کرمی

دیدگاه ها

اولین کسی باشید که نظر می‌دهد !

نظر‌شما چیست؟

توجه داشته باشید که نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شانزده − شش =