یادداشت ها
دیجیتال 2022
زمان صرف شده برای استفاده از فناوری اینترنت همچنان در حال افزایش است. یکی از مهمترین ماجراها در آغاز همهگیری کووید-19 این بود که چقدر مردم به فناوریها و خدمات وابسته به اینترنت متکی هستند، بهویژه وقتی بسیاری از کشورها وارد قرنطینه شدند. با این حال، علیرغم نوسانات محدودیتهای حرکتی در دو سال گذشته، دادههای […]

زمان صرف شده برای استفاده از فناوری اینترنت همچنان در حال افزایش است. یکی از مهمترین ماجراها در آغاز همهگیری کووید-19 این بود که چقدر مردم به فناوریها و خدمات وابسته به اینترنت متکی هستند، بهویژه وقتی بسیاری از کشورها وارد قرنطینه شدند. با این حال، علیرغم نوسانات محدودیتهای حرکتی در دو سال گذشته، دادههای گزارش مرور کلی دیجیتال 2022 نشان میدهد که مردم در واقع بیش از هر زمان دیگری از فناوری اینترنت در سال 2022 استفاده میکنند.
زمان اینترنت
تحقیقات گلوبال وب ایندکس نشان میدهد که کاربر جهانی اینترنت اکنون تقریباً 7 ساعت در روز – به طور دقیق 6 ساعت و 58 دقیقه – از اینترنت با همه دستگاهها استفاده میکند.
در این زمینه، اگر فرض کنیم که یک فرد به طور متوسط حدود 7 تا 8 ساعت در روز را صرف خواب می کند، کاربر معمولی اینترنت اکنون بیش از 40 درصد از عمر خود را به صورت آنلاین در اینترنت سپری می کند. میزان زمانی که ما آنلاین هستیم نیز همچنان در حال افزایش است و به طور میانگین روزانه 4 دقیقه در روز (+1.0 درصد) در سال گذشته افزایش یافته است. ممکن است این افزایش زیادی به نظر نرسد، اما با جمع همه کاربران اینترنت جهان، این 4 دقیقه اضافی در روز باید معادل بیش از 5 میلیارد روز اضافی استفاده از اینترنت در سال 2022 باشد. در مجموع، آخرین اعداد و ارقام حاکی از آن است که جهان تنها در سال 2022 باید بیش از 12 و نیم تریلیون ساعت را به صورت آنلاین سپری کند. با این حال، مانند بسیاری از نکات گزارش های دیجیتال جهانی، تفاوت های قابل توجهی در رفتار براساس جغرافیا وجود دارد. آفریقای جنوبی ها بیشترین زمان خود را روزانه آنلاین می گذراند، به طوری که کاربران اینترنت در سن کار این کشور می گویند که هر روز به طور متوسط 10 ساعت و 46 دقیقه را صرف فعالیت های اینترنتی می کنند. باز هم اختصاص 7 تا 8 ساعت در روز برای خواب، به این معنی است که کاربران معمولی اینترنت آفریقای جنوبی در حال حاضر تقریباً دو سوم زندگی بیداری خود را آنلاین می گذرانند و به یاد داشته باشید، این فقط برای یک کاربر معمولی است. بسیاری از مردم حتی زمان بیشتری را آنلاین خواهند گذراند.
فیلیپینیها، برزیلیها و کلمبیاییها خیلی از آفریقای جنوبی ها عقب نیستند، به طوری که به طور میانگین کاربران اینترنت در این کشورها اکنون بیش از 10 ساعت در روز را آنلاین میگذرانند. در طرف دیگر مقیاس، کاربران ژاپنی هستند که کمترین زمان را روزانه را آنلاین می گذرانند، با میانگین ملی کمتر از 4 ساعت و نیم در روز. همچنین جالب است بدانید که چین در این رتبه بندی بسیار پایین تر قرار دارد و کاربران اینترنت این کشور می گویند که آنها تنها به طور متوسط روزانه 5 ساعت و 15 دقیقه را آنلاین می گذرانند.
زمان تلویزیون
در حالی که بعید به نظر میرسد که زمان مصرف رسانههای روزانه مردم یک «بازی با حاصل جمع صفر» باشد، اما جالب است بدانید که افزایش چهار دقیقهای زمان اینترنت روزانه جهانی در سال گذشته با کاهش چهار دقیقهای زمان تماشای روزانه تلویزیون در تضاد است.
با این حال، علیرغم آن افت در سهم کلی تلویزیون از فعالیتهای رسانهای روزانه، شایان ذکر است که سرویسهای ویدیویی «فوقالعاده» – که شامل سرویسهای پخش آنلاین وابسته به اینترنت مانند نتفلیکس است – سهم بیشتری از زمان تماشای تلویزیون ما را به خود اختصاص میدهند. آخرین اعداد از GWI نشان می دهد که کاربران اینترنت در سه ماهه سوم 2021، 44 درصد از کل زمان تلویزیون خود را صرف تماشای سرویس های استریم کرده اند، با این رقم این سهم حدود 4.4 درصد افزایش یافته است – یا به قول بورسی ها، 180 واحد پایه افزایش یافته است. به طور متوسط، کاربران جهانی اینترنت بین سنین 16 تا 64 سال تقریباً 1.5 ساعت در روز را صرف تماشای پخش اینترنتی می کنند، در حالی که این مدت برای تلویزیون «خطی» (مانند پخش و کابل) 1 ساعت و 50 دقیقه است. در این راستا، میانگین زمانی که کاربران اینترنت صرف تماشای تلویزیون استریم میکنند طی سال گذشته 2 دقیقه در روز افزایش یافته است، در حالی که زمانی که صرف تماشای پخش تلویزیونی میکنند به طور متوسط 6 دقیقه در روز کاهش یافته است. همچنین شایان ذکر است که تعداد کاربران اینترنت در سن کار که میگویند دارای دستگاه پخش تلویزیونی مانند Apple TV یا Chromecast هستند در سال گذشته 7.6 درصد افزایش یافته است.
زمان شبکههای اجتماعی
با متوسط 2 ساعت و 27 دقیقه در روز، رسانه های اجتماعی با 35 درصد از کل، بیشترین سهم را از زمان رسانه های اینترنتی به خود اختصاص می دهند. زمانی که ما صرف استفاده از رسانههای اجتماعی میکنیم در سال گذشته نیز دوباره افزایش یافته است؛ به میزان 2 دقیقه در روز (+1.4 درصد). با این حال، سهم رسانههای اجتماعی از زمان کلی اینترنت از زمان شروع همهگیری COVID-19 در کل اندکی کاهش یافته است؛عمدتاً به این دلیل که مردم در دو سال گذشته از انواع فعالیتهای آنلاین جدید استقبال کردهاند، بنابراین رسانههای اجتماعی در حال حاضر سهم کمتری از کل زمان آنلاین را نسبت به زمانی که افراد کارهای کمتری را آنلاین انجام میدهند، به خود اختصاص میدهند.
سهم موبایل از زمان استفاده از اینترنت
سهم تلفن همراه از زمان اتصال روزانه همچنان در حال افزایش است. تلفن های همراه در حال حاضر 53.5 درصد از زمانی را که کاربران اینترنت در سن کار، آنلاین می گذرانند، را در اختیار دارند که این زمان در مقایسه با سال گذشته 1.3 درصد (+70 واحد پایه) افزایش یافته است.
به طور مشابه، داده های استات کانتر نشان می دهد که سهم موبایل از ترافیک وب در سال گذشته دوباره افزایش یافته است. مرورگرهای وب که بر روی تلفن های همراه کار می کنند به طور متوسط 54.4 درصد از درخواست های صفحه وب را در سه ماه پایانی سال 2021 به خود اختصاص داده اند که نشان دهنده افزایش 3.8 درصدی نسبت به سه ماهه پایانی سال 2020 است.
با این حال، شایان ذکر است که فعالیتهای مبتنی بر وب تنها بخش کوچکی از زمانی را که کاربران گوشیهای هوشمند جهان صرف تعامل با دستگاههای خود میکنند را تشکیل میدهد. آخرین دادههای App Annie نشان میدهد که زمان صرف شده برای استفاده از مرورگرهای تلفن همراه تنها 7.5 درصد از کل زمان تلفن همراه در سال 2021 را به خود اختصاص داده و برنامههای موبایل محلی اکثریت قریب به اتفاق فعالیت تلفن های همراه جهان را به خود اختصاص داده اند. این بدان معناست که هر 13 دقیقه ای که در تلفن های هوشمند خود وقت صرف می کنیم، فقط 1 حساب مرور وب به شمار می آید.
سهم رایانهها از زمان اینترنت
لپتاپ و رایانهها هنوز بخش مهمی از این ترکیب هستند، بنابراین بازاریابان باید مراقب باشند که « موبایل» را به معنای «فقط تلفن همراه» تفسیر نکنند. به طور متوسط، 92 درصد از کاربران جهانی اینترنت 16 تا 64 ساله از طریق تلفن همراه آنلاین می شوند، اما بیش از 70 درصد هنوز از رایانه استفاده می کنند. همانطور که از آن ارقام قابل درک است، اکثر کاربران اینترنت هنوز هم از موبایل و هم از رایانه برای حداقل برخی از فعالیت های اینترنتی خود استفاده می کنند. استفاده از دستگاه برحسب جغرافیا نیز به طور قابل توجهی متفاوت است؛ تقریباً از هر 10 کاربر اینترنت در لهستان، 9 نفر از طریق لپ تاپ یا رایانه آنلاین می شوند، در حالی که در غنا کمتر از 1 از 4 کاربر اینترنت استفاده می شود.
بنابراین، در حالی که تلفن همراه باید ستون اصلی اکثر برنامه های بازاریابی باشد، اما مهم است در نظر داشته باشیم که مخاطبان ما در زمانی که امیدواریم به آنها دسترسی پیدا کنیم، در چه فعالیت هایی شرکت خواهند کرد. به عنوان مثال، دادههای ابزار تبلیغات سلف سرویس متا نشان میدهد که ۹۸.۵ درصد از کاربران فعال فیسبوک از تلفن همراه برای دسترسی به این سرویس استفاده میکنند و بیش از ۸۰ درصد تنها از تلفنهای همراه برای مرور فیدهای فیسبوک خود استفاده میکنند.
این احتمال وجود دارد که رایانهها همچنان دستگاه مرجح برای تعدادی از فعالیتهای آنلاین باشند، به خصوص وقتی صحبت از استفاده از اینترنت در محل کار میشود. ترجیحات دستگاه نیز بسته به سن و جنسیت متفاوت است، البته نه به اندازه قبل. به طور کلی، کاربران اینترنت 55 تا 64 ساله در مقایسه با کاربران اینترنت 16 تا 24 ساله کمتر از تلفن همراه برای آنلاین شدن استفاده می کنند. برعکس، کاربران مسن تر از کاربران جوان تر از طریق لپ تاپ یا رایانه به اینترنت دسترسی دارند. با این حال، نزدیک به 90 درصد از کاربران «مسنتر» هنوز از طریق تلفن همراه آنلاین میشوند، در حالی که 2 نفر از هر 3 کاربر اینترنت نسل Z هنوز از طریق رایانه آنلاین هستند. بنابراین بهترین رویکرد این است که هر دو احتمال را دور از ذهن ندانیم. من قطعاً توصیه میکنم زمانی را صرف کنید تا فکر کنید کدام دستگاه بهترین تجربه کاربری را برای محتوایی که میخواهید به اشتراک بگذارید ارائه میکند و تجزیه و تحلیلهای وبتان را بررسی کنید تا ببینید کاربران چگونه به محتوای فعلی شما دسترسی دارند. به یاد داشته باشید که این مخاطبان شما هستند که تصمیم نهایی را در مورد دستگاهی که میخواهند استفاده کنند میگیرند، بنابراین تقریباً در همه موارد، توجه به موبایل و رایانه منطقی است.
ترجمه: دکترکرمی