یادداشت ها

شاخص ایمنی آنلاین کودکان

فضای مجازی بخش جدایی ناپذیر از زندگی کنونی انسان‌ها است و برای بسیاری از ما، دنیایی است که در آن ارتباط برقرار می ­کنیم، یاد می ­گیریم، خرید می کنیم و خود را سرگرم می کنیم. فضای مجازی نیرویی دگرگون کننده برای ارتباطات مردم در سراسر جهان است. کرونا باعث دیجیتالی شدن سریع آموزش دانش‌آموزان […]

فضای مجازی بخش جدایی ناپذیر از زندگی کنونی انسان‌ها است و برای بسیاری از ما، دنیایی است که در آن ارتباط برقرار می ­کنیم، یاد می ­گیریم، خرید می کنیم و خود را سرگرم می کنیم. فضای مجازی نیرویی دگرگون کننده برای ارتباطات مردم در سراسر جهان است. کرونا باعث دیجیتالی شدن سریع آموزش دانش‌آموزان ابتدایی و متوسطه­(K12) شده است و در نتیجه نیاز فوری برای آموزش مهارت‌های سواد رسانه ای که می‌تواند به موفقیت دانش‌آموزان در عصر دیجیتال و در عین حال کنترل خطرات و نیز کاهش نابرابری ها در این عرصه کمک کند ضروری است.

با این وجود، کاربران فضای مجازی با چالش های زیادی روبرو هستند؛ طیف گسترده ای از تهدیدات سایبری عبارت اند از: هک، زورگویی اینترنتی، سرقت هویت، قاچاق انسان، اعتیاد به اینترنت و نقض حریم خصوصی، اطلاعات غلط و نادرست و گمراه کننده و اختلال بازی که توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO) به عنوان یک نوع بیماری شناخته شده است.

کرونا منجر به به دیجیتالی شدن گسترده بخش‌های که آماده نبودند شده است. یکی از گروه هایی که بیشترین آسیب را دیده اند دانش‌آموزان ابتدایی و متوسطه هستند که اجبارا به آموزش آنلاین روی آوردند. این انتقال سریع چالش برانگیز بوده و با مشکلاتی مانند مهارت های دیجیتال اندک، محدودیت دسترسی به اینترنت و نیز سخت افزارها، نابرابری و نژادپرستی سیستماتیک همراه شده است.

به منظور کمک به دانش‌آموزان برای کسب مهارت‌های دیجیتال که برای همراه شدن با این چشم‌انداز به سرعت در حال تغییر، لازم است، نیاز فوری به یک پاسخ هماهنگ ملی و جهانی وجود دارد. تربیت شهروند دیجیتال همراه با مجموعه گسترده‌تری از مهارت‌های دیجیتال که می‌تواند مشارکت و حمایت از دانش‌آموزان در به حداکثر رساندن فرصت‌ها و به حداقل رساندن خطرات را در دنیای دیجیتال تسهیل کند، بسیار مهم است.

آثار خطرات سایبری

تأثیر فضای مجازی بر دانش‌آموزان مدت‌ها قبل از همه‌گیری کرونا وجود داشته است. دنیای دیجیتال مزایای فوق‌العاده‌ای به همراه داشته است، اما میزان پیشرفت فناوری های دیجیتال بسیار بیشتر از سرعتی است که در آموزش، سیاست‌ها و فرهنگ با آن خو گرفته ایم. این عدم تناسب باعث شده است که خطرات سایبری در میان کودکانی که بدون آمادگی و تمهیدات کافی در معرض آن قرار می‌گیرند، افزایش یابد. در این پژوهش برای درک شیوع خطرات فضای مجازی در سراسر جهان، یک نظرسنجی از بیش از 145000 کودک و نوجوان در 30 کشور انجام شده است. از شرکت کنندگان سؤالاتی در مورد تجربیات شخصی آن ها از انواع مختلف خطرات سایبری پرسیده شد و مقوله های ارزیابی بر اساس فراوانی مواجهه استخراج شد.

از نتایج نظرسنجی مشخص شد که 60 درصد از کودکان 8 تا 12 ساله در معرض خطرات سایبری مانند زورگویی سایبری، اختلال بازی، سلامت جنسی و خشونت قرار دارند. همچنین 45 درصد از کودکان آنلاین در معرض آزار و اذیت سایبری قرار داشته اند، 39 درصد با خطرات حیثیتی(بدنامی)، 29 درصد در معرض محتوای خشونت آمیز و جنسی، 28 درصد در معرض تهدیدات سایبری، 17 درصد در معرض تماس های مخاطره آمیزی مانند ملاقات آفلاین با غریبه‌ها یا تماس جنسی، 13 درصد در معرض خطر اختلال بازی و 7 درصد در معرض خطر اختلالات شبکه‌های اجتماعی قرار داشته اند.

figure 1

شکل 1. خلاصه نتایج شاخص ایمنی آنلاین کودک

A: درصد کودکان 8 تا 12 ساله که در نظرسنجی اعلام کرده اند با انواع مختلف خطرات سایبری مواجه شده اند.

B: مقایسه کشورها در شش مقوله مختلف ارزیابی: پیشگیری از خطر سایبری، استفاده منظم از اینترنت، شهروندی دیجیتال، آموزش و پرورش، زیرساخت اجتماعی و اتصال دیجیتال. نمرات در 30 کشوری که در فهرست ایمنی آنلاین کودکان گنجانده شده­اند، استاندارد شده است و نمرات بالاتر نشان دهنده عملکرد بهتر است.

یک بحران آموزشی

در سال گذشته، سیستم آموزشی جهانی دانش‌آموزان ابتدایی و متوسطه تا حد زیادی به صورت آنلاین بوده است که بر عملکرد یادگیری و رفاه دانش آموزان تأثیرات مثبت و منفی داشته است. در واقع، تخمین زده می‌شود که تعطیلی مدارس ناشی از کرونا بیش از 84 درصد از جمعیت دانش‌آموزی جهان را تحت تأثیر قرار داده است و در بسیاری از کشوهای جهان همچنان ادامه دارد.

به مثابه راه حلی موقت، بسیاری از مدارس شروع به استفاده از ابزارهای آموزش دیجیتال برای ارائه آموزش آنلاین به دانش آموزان در خانه کردند. این تلاش‌ها به دانش‌آموزان و معلمان کمک کرده است تا با ایمنی جسمی با هم تعامل داشته باشند و همچنین علاقه مجدد به نوآوری فناوری آموزشی را برانگیخته است. با این حال، نگرانی‌هایی در مورد معرفی ناگهانی اشکال جدید آموزش دیجیتال به‌ ویژه از نظر اثربخشی یادگیری و امنیت سایبری وجود دارد. این چالش‌ها احتمالاً در طول زمان برطرف می‌شوند، زیرا مدرسه، معلمان و دانش‌آموزان با محیط یادگیری دیجیتال بیشتر آشنا می‌شوند و رویکردهای تدریس آنلاین اصلاح می‌شوند.

اما یکی از نگرانی‌های فوری‌تر این است که، شیفت به سمت یادگیری آنلاین قرار گرفتن دانش‌آموزان در معرض خطرات سایبری را عمیق‌تر کرده و بر جامعه پذیری تأثیر گذاشته است. کلاس­ های آنلاین باعث می شود دانش آموزان به گذراندن زمان بیشتری به صورت آنلاین عادت کنند و تمایز بین فضای فیزیکی و دیجیتال را از بین ببرند. به عنوان مثال، تخمین زده شده است که کودکان در مقایسه با سال گذشته حدود دو برابر بیشتر زمان خود را در شبکه های اجتماعی و پلتفرم‌های اشتراک‌گذاری ویدیو می‌گذرانند و افزایش زمان استفاده از نمایشگر با اعتیاد به فناوری و اثرات سلامت روان مرتبط است. علاوه بر اعتیاد به فناوری، آزار و اذیت سایبری نیز افزایش یافته است که همزمان با تعطیلی مدارس و شیفت به یادگیری آنلاین می باشد.

پرداختن به این مسائل مربوط به خطر سایبری در حال رشد ضروری است. حتی قبل از کووید-19، بیشتر دانش‌آموزان از پشتیبانی ناکافی در مورد ایمنی آنلاین رنج می‌بردند و برای تحصیل در دنیای دیجیتال آمادگی نداشتند. کووید-19 محرکی است برای اعمال تغییرات و کمک به دانش آموزان برای کسب مهارت های دیجیتالی لازم.

آموزش مهارت‌های دیجیتال

تا به امروز، تلاش های گسترده ای برای ایجاد برنامه های آموزش مهارت های دیجیتال انجام گرفته است. چارچوب یادگیری 2030 متعلق به سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) از سواد دیجیتال به عنوان یک مشخصه اساسی برای آموزش آینده یاد می کند. با این حال، تا همین اواخر، هماهنگی ضعیفی بین برنامه ها وجود داشت و هیچ معنای پذیرفته شده جهانی از مفاهیمی مانند سواد دیجیتالی وجود نداشت. از این رو، تأثیر برنامه‌های آموزش مهارت‌های دیجیتال حتی در حالی که دیجیتالی شدن آموزش دانش‌آموزان ابتدایی و متوسطه سرعت گرفته، محدود بود.

برای رسیدگی به این موضوع،ائتلاف برای آگاهی دیجیتال – متشکل از OECD، انجمن استانداردهای IEEE و موسسه DQ،   با همکاری مجمع جهانی اقتصاد- توسعه استاندارد اخیراً تأیید شده IEEE برای آگاهی دیجیتالی و چارچوبی برای سواد، مهارت ها و آمادگی دیجیتال  (DQ) را رهبری کرد.

این مجموعه از استانداردهای پذیرفته شده بین المللی، چارچوب مشترکی را برای هماهنگی تلاش های ایجاد شایستگی دیجیتال در سراسر جهان ایجاد می کند. این مجموعه از استانداردهای پذیرفته شده بین المللی چارچوب مشترکی را برای هماهنگی تلاش های ایجاد صلاحیت دیجیتال در سراسر جهان ایجاد می کند.

این استانداردهای جهانی مبتنی بر مفهوم نوظهور چارچوب (DQ)  است که مجموعه ای از صلاحیت های فنی، شناختی، فراشناختی و اجتماعی- عاطفی را توصیف می کند که می تواند به افراد در پیشرفت در دنیای دیجیتال کمک کند. در حالی که قبلاً آگاهی دیجیتال از نظر تعاملات انسانی با فناوری دیجیتال و قرار دادن فناوری دیجیتال در استراتژی‌های تجاری مورد بحث قرار گرفته است، چارچوب(DQ) بر آموزش مهارت‌های دیجیتال در هشت مورد از جمله هویت، استفاده، ایمنی، امنیت، هوش هیجانی، سواد و ارتباطات و حقوق و در سه سطح شهروندی، خلاقیت و رقابت متمرکز است.

چارچوب(DQ)در برنامه آموزش شهروندی دیجیتال با عنوان(#DQEveryChild) برای تقویت مهارت‌های دیجیتالی اساسی­(سطح اول چارچوب(DQ) در بیش از 1 میلیون کودک در بیش از 80 کشور استفاده شده است. این برنامه بر روی پلت فرم یادگیری آنلاین با عنوان(DQ World) قرار داشت و ارزیابی نتایج یادگیری دانش آموزان نشان داد که مهارت ها با استفاده از این برنامه قابل اموزش هستند. سازمان‌های دولتی متعدد، سازمان‌های غیرانتفاعی و مدارس شروع به پذیرش چارچوب (DQ)کرده‌اند، همانطور که نمونه‌های مطالعه موردی موفق در کشورهای مختلف مانند مکزیک، ترکیه و تایلند نشان داده است.

figure 2

شکل 2: مروری بر پروژه یک میلیاردی مهارت های دیجیتال

در طول دهه گذشته، برنامه توسعه آموزشی( #DQEveryChild) برای توانمندسازی دانش‌آموزان ابتدایی و متوسطه با مهارت‌های دیجیتال بر اساس چارچوب DQ اجرا شد. پروژه یک میلیاردی مهارت های دیجیتالی یک فراخوان جدید برای اقدام برای ذینفعان است تا استانداردهای جهانی DQ را اخذ کنند و طیف گسترده ای از برنامه های آموزشی مهارت های دیجیتال را ایجاد کنند که نیازهای جامعه را برطرف می کند.

برنامه #DQEveryChild گذشته ای مهم را برای تقویت مهارت های دیجیتال در بین دانش آموزان ایجاد کرد که بزرگترین پتانسیل چارچوب (DQ) در پرورش یک اکوسیستم نوآوری نهفته است که در آن ذینفعان مختلف می توانند با یکدیگر همکاری کنند تا طیف گسترده ای از آموزش مهارت های دیجیتال و برنامه های آموزشی که متناسب با نیازها و اهداف یادگیری خاص هستند را ایجاد و به کار گیرند. پروژه تازه راه‌اندازی شده یک میلیارد مهارت دیجیتال، به رهبری ائتلاف برای آگاهی دیجیتال، مظهر این چشم‌انداز است و فراخوانی برای اقدام برای ذینفعان متعهد است تا با همکاری یکدیگر یک میلیارد نفر، به ویژه دانش‌آموزان، معلمان و والدین دانش‌آموزان ابتدایی و متوسطه را با مهارت‌های دیجیتالی مجهز کنند. این پروژه بر این باور است که آگاهی دیجیتال یک حق جهانی بشر است و می تواند توسعه پایدار را برای کشورها با رشد و رفاه فراگیرتر فراهم کند. برای دستیابی به این هدف، این پروژه به دنبال گرد هم آوردن ذینفعان مختلف مانند تولید کنندگان محتوا، نواوران، محققان دانشگاهی و مربیان برای دستیابی به اهداف زیر است:

1.ساختن یک شبکه جهانی از شرکا که متعهد به توسعه و اجرای برنامه های آموزشی مهارت های دیجیتال بر اساس استانداردهای جهانی دی. کی و الهام بخشیدن به همکاری هستند. یک مثال اخیر، همکاری جدید بین مؤسسه دی. کی، بنیاد آلانا و مدلین، و اکسنچر است که کودکان 11 تا 14 ساله در استرالیا و نیوزیلند را قادر می‌سازد تا گواهی دیجیتالی ای. اسمارت را دریافت کنند که شامل مهارت‌های اکسنچر که همان یادگیری هشت شایستگی چارچوب دی. کی است.

2.ایجاد یک سیستم صدور گواهینامه برای ارزیابی برنامه های مهارت های دیجیتال و هماهنگی با استانداردهای جهانی  (DQ) این سیستم اطلاعاتی در مورد اینکه چه نوع مهارت هایی در برنامه های مختلف آموزش داده می شود را برای هدایت برنامه ریزی درسی ارائه می دهد.

3.اعتبارنامه های میکروبج ایجاد کنید که دانش آموزان می توانند با رسیدن به اهداف یادگیری در برنامه­‌های مهارت های دیجیتال تایید شده دریافت کنند. اعتبارنامه ها می تواند انگیزه یادگیری باشد و شواهدی از دستاوردهای یادگیری ارائه دهد و چنین رویکردهایی را می توان به آموزش معلمان و والدین نیز تعمیم داد.

4.یک پلتفرم ارزیابی آنلاین ایجاد کنید که در آن افراد و سازمان‌ها می‌توانند سطح مهارت‌های دیجیتال را در بین دیگر مهارتها بر اساس اعتبارنامه های میکروبج اندازه‌گیری کنند. نتایج می تواند راهنمایی برای توسعه استانداردهای پذیرفته شده جهانی برای ارزیابی نتایج آموزش مهارت های دیجیتال و همچنین اندازه گیری تأثیر ابتکارات خاص ارائه دهد.

5.از بهبود مستمر استانداردهای جهانی DQ بر اساس نتایج عملکرد، بازخورد دانش‌آموزان و معلمان، نظرات ذینفعان و تحقیقات دانشگاهی پشتیبانی کنید. توسعه مفهومی بیشتر چارچوب و ضریب DQ، برنامه‌های آموزشی مهارت‌های دیجیتال را تقویت می‌کند. همچنین نیاز به توسعه روش های دقیق برای ارزیابی اثربخشی برنامه های مختلف آموزشی برای دستیابی به اهداف یادگیری خاص وجود دارد. چنین بازخوردی همچنین می تواند برای بهبود برنامه ها و شناسایی بهترین شیوه ها در چارچوب (DQ) استفاده شود.

نتیجه گیری

دیجیتالی شدن گسترده بخش آموزشی اکنون در حال وقوع است، و ما باید اطمینان حاصل کنیم که این تحول به طور فراگیر رخ می دهد و در عین حال موج افزایش نابرابری را متوقف کنیم. چنین نتایجی راه درازی را در جهت تضمین توسعه پایدار اقتصاد دیجیتال و پتانسیل آن برای تغییر زندگی افراد از طریق آموزش مهارت‌های دیجیتالی خواهد داشت. ما معتقدیم که یادگیری آنلاین نقش مهمی را در سیستم آموزشی دانش‌آموزان ابتدایی و متوسطه ایفا خواهد کرد. باید برای حمایت از موفقیت دانش‌آموزان در دنیای دیجیتال بیشتر تلاش کنیم و این تلاش‌ها باید بر توانمندسازی دانش‌آموزان با مجموعه‌ای از مهارت‌های دیجیتال متمرکز شود. دیجیتالی شدن بخش آموزش آخرین نمونه از روندهای گسترده تر در اقتصاد جهانی به عنوان یک کل است و تلاش هایی که در اینجا توضیح دادیم می تواند برای آموزش معلمان و همچنین به طور کلی برای آموزش نیروی کار به کار رود. گزینه های آنلاین و آفلاین دیگر دوگانگی نیستند. دنیای دیجیتال به طور فزاینده‌ای در زندگی روزمره ما حل می‌شود و ما باید تلاشی هماهنگ انجام دهیم تا اطمینان حاصل کنیم همه افراد از آموزش مهارت‌های دیجیتال برای پیشرفت در این عصر دیجیتال برخوردارند.

مترجم: دکتر علی کرمی
منبع

دیدگاه ها

اولین کسی باشید که نظر می‌دهد !

نظر‌شما چیست؟

توجه داشته باشید که نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 − 1 =