یادداشت ها

9 روند مهم پیام‌رسان‌های اجتماعی در سال 2022

تشخیص این که سمت و سوی تغییر پیام رسان های اجتماعی به کدام سمت است می­تواند دشوار باشد. اما در سال 2022 برخی روندها هستند که بیشترین اهمیت را دارند. کار در صنعتی که سریعتر از پاور رنجر حالت می گیرد می­تواند دشوار باشد زیرا روند روبه رشد پیام رسان­های اجتماعی دائما در حال تغییر […]

تشخیص این که سمت و سوی تغییر پیام رسان های اجتماعی به کدام سمت است می­تواند دشوار باشد. اما در سال 2022 برخی روندها هستند که بیشترین اهمیت را دارند. کار در صنعتی که سریعتر از پاور رنجر حالت می گیرد می­تواند دشوار باشد زیرا روند روبه رشد پیام رسان­های اجتماعی دائما در حال تغییر است. اگر سوالتان این است که چه چیزی در دنیای این پیام رسان ­ها جدید است و چه چیزی نیست و چگونه می‌توانید روندهای آتی پیام رسان های اجتماعی را در راهبرد خود در نظر بگیرید… قطعا تنها نیستید. اما، نگران نباشید، ما پاسخ هایی داریم.

ما پنج روند کلیدی مورد اشاره در گزارش جهانی هوتسویت ترندز سوشیال ترندز 2022(Hootsuite Trends Social Trends 2022)را به همراه داده­های حاصل از نظرسنجی از 18000 بازاریاب را جمع بندی کردیم تا نهایتا  لیستی از 9 روند پیام رسان های اجتماعی را که در سال 2022 بر این صنعت تسلط دارند – و حتی ممکن است آینده این پیام رسان­ها را تغییر دهند، ارائه دهیم؛

نه روند پیام رسان‌های اجتماعی در سال 2022

1- تیک تاک مهم ترین شبکه اجتماعی بازاریابی

2- رشد مصرف هزینه‌­های تبلیغاتی در شبکه­های اجتماعی کوچک­تر

3- خرید مستقیم از پیام رسان های اجتماعی

4-ناکافی بودن پشتیبانی تلفنی و نیاز به پشتیانی در شبکه های اجتماعی

5-بازده کم ویدئوهای طولانی به استثنای یوتیوب

6- برون سپاری برخی از نیازمندی ها

7-رشد تبلیغات پولی

8- استراتژی گوش دادن اجتماعی

9-اهمیت یافتن شبکه­‌های صوتی اجتماعی

  1. تیک‌تاک مهم‌ترین شبکه اجتماعی بازاریابی

اینستاگرام در چند سال گذشته رتبه اول را در میان شبکه های اجتماعی بازاریابی داشته است: به دلیل سریع‌ترین رشد و بالاترین بازده سرمایه‌گذاری(بسته به صنعت شما) و سرگرم‌کنندگی زیاد. اما این وضعیت در حال تغییر است؛ در سپتامبر 2021 تیک تاک با عبور از مرز یک میلیارد کاربر به هفتمین شبکه اجتماعی محبوب در جهان تبدیل شد. اگر شبکه‌های پیام‌رسان صرف را در نظر نگیرید، تیک تاک چهارمین شبکه محبوب در میان پیام رسان­های اجتماعی پس از اینستاگرام است.

Chart: the world's most used social media platforms (Social Media Trends 2022 report)

اما چرا این تغییر یک جهش بزرگ است؟ زیرا تیک توک در ژانویه 2021، فقط 689 میلیون کاربر داشت و این افزایش 45 درصدی در کمتر از یک سال پس از بزرگ‌ترین جهش آن اتفاق می‌افتد: افزایش پایه کاربر جهانی به میزان 1157 درصد بین سال‌های 2018 و 2020.  برای درک این موضوع، بهتر است بدانید که کاربران فعال ماهانه اینستاگرام در سال 2020 شش درصد رشد کردند. تحلیل گوگل سرچ ترند نشان می‌دهد که تیک تاک کاملاً از محتوای ویدیویی کوتاه اینستاگرام پیشی گرفته است.

در سال گذشته، تقاضای جستجو برای تیک تاک 173 درصد افزایش یافته است؛ اما تقاضای جستجو برای حلقه‌های اینستاگرام تنها ۲۲ درصد افزایش یافته است و برای استوری اینستاگرام 33 درصد کاهش یافته است. اما علیرغم رشد سریع تیک تاک، اکثر مشاغل برای سرمایه گذاری در شبکه مردد هستند. نتایج گزارش هوتسویت سوشیال مدیا ترند نشان می دهد که:

Chart: Do you plan on increasing or maintaining or decreasing your investment in the following social media networks? (Social Media Trends 2022 report)

تنها 35 درصد از پاسخ دهندگان گفتند که قصد دارند در سال آینده سرمایه گذاری خود را در تیک تاک افزایش دهند. اکثر کسب و کارها همچنان در شبکه های قابل اعتماد مانند اینستاگرام و فیس بوک تبلیغات انجام می دهند.

اما این تمام ماجرا نیست. وقتی از آنها پرسیده شد که کدام پلتفرم‌های اجتماعی را برای رسیدن به اهداف تجاری خود مؤثرتر می‌دانند، ۲۴ درصد گفتند تیک تاک. این افزایش 700 درصدی نسبت به سال 2020 است.

Social media trends chart: Which social media platforms do you consider most effective for reaching your business goals? (Social Media Trends 2022 report)

تیک تاک چندین ابزار تجاری مفید را در سال‌های 2020 و 2021 معرفی کرد، از جمله نمایه‌های تجاری، تبلیغات و بازار تولیدکنندگان. به همین دلیل است که کسب ‌وکارها امسال نسبت به آن خوش‌بین‌تر هستند.

  1. رشد مصرف هزینه‌­های تبلیغاتی در شبکه­‌‌های اجتماعی کوچک‌تر­

تحقیقات جدید نشان می دهد که مصرف کنندگان ممکن است از تبلیغات در کانال های کوچک تر مانند تیک تاک، اسنپ چت و پینترست استقبال بیشتری کنند. مطالعه کانتار به سفارش تیک تاک نشان داد که مصرف کنندگان، تبلیغات تیک تاک را نسبت به سایر پلتفرم ها الهام بخش تر و لذت بخش تر ارزیابی می کنند. مطالعه نیلسون به سفارش اسنپ چت نشان داد که تبلیغات در اسنپ چت نسبت به تبلیغات تلویزیونی بیشتر دیده می شود و منجر به آگاهی و قصد خرید بیشتر می شود. مطالعه تجارت در پینترست نشان داد که تبلیغات در پینترست نسبت به تبلیغات در سایر شبکه‌های اجتماعی، بازگشت سرمایه بالاتر و نرخ تبدیل ارزان‌تری دارد. گوگل سرج ترندز همچنین افزایش تقاضای جستجو را در دو سال گذشته برای تبلیغات در این شبکه ها نشان می دهد. تیک تاک صدرنشین است.

این نمودار نشان می دهد که شایعات در مورد این نتایج خوب در حال گسترش است و کنجکاوی در مورد تبلیغات در شبکه‌های کوچک‌تر فراتر از مطالعاتی است که خودشان تأمین مالی می کنند. فرضیه ما این است که شبکه های کوچکتر به اندازه فیس بوک و اینستاگرام از تبلیغات اشباع نشده اند، بنابراین کاربران ممکن است کمتر دچار خستگی و دلزدگی از تبلیغات شوند. بسیاری از فعالان اجتماعی نیز مجبور شدند استراتژی تبلیغات خود را در اوایل سال 2021 در پاسخ به آپدیت اپل iOS 14 متنوع کنند. یعنی زمانی که اپل گزینه «انتخاب در ردیابی تبلیغات» را برای همه کاربران اپل اعلام کرد و توانایی فیس بوک برای هدف قرار دادن تعداد زیادی از مخاطبان خود را مسدود کرد.

  1. خرید مستقیم از پیام رسان‌های اجتماعی

قبل از کرونا، تجارت در شبکه های اجتماعی یک فرصت پر زرق و برق برای نوآورانه‌ترین کسب‌وکارها بود (تولید کنندگان تشک، عینک). اما افزایش مصرف پیام رسان های اجتماعی همراه با الزامات ماندن در خانه شرایط بسیار خوبی را برای انفجار خرید مجازی ایجاد کرد که از بین نمی رود. ایمارکتر پیش‌بینی می‌کند که تجارت اجتماعی تا سال 2025 به یک صنعت 80 میلیارد دلاری تبدیل خواهد شد. این تجارت از رشد به همان اندازه عظیم تجارت الکترونیک (افزایش 18 درصدی تنها در سال 2020) برخوردار است.

Social Media Trends Chart: US Retail Social Commerce Sales, 2019 - 2025

81 درصد از خریداران قبل از همه گیری از پیام رسان های اجتماعی برای پیدا کردن مارک­های جدید و کالاها استفاده می کردند. بسیاری از کسب ‌و کارها متوجه شده‌اند که اجازه دادن به این کاربران به همان شکل، کاملاً منطقی است. اکنون اکثر شبکه‌های اجتماعی راه‌حل‌های خرید درون‌برنامه‌ای، از جمله ویدیوی زنده، دارند و در تلاش هستند تا ویژگی‌های جدیدی را برای پاسخگویی به این تقاضای فزاینده ارائه دهند. اما اینستاگرام، فیسبوک و پینترست محبوب ترین ها هستند و تیک تاک، توییتر و یوتیوب با فاصله کم در رتبه های بعدی قرار دارند:

Instagram Explore page

4. ناکافی بودن پشتیبانی تلفنی و نیاز به پشتیانی در شبکه‌های اجتماعی

در زمان­های قرنطینه‌، توقف زنجیره‌های تامین جهانی و کمبود نیروی کار، مصرف‌کنندگان سوالات فوری‌تری نسبت به قبل داشتند و صاحبان کسب و کارها متوجه شده اند که می توانند با استفاده از پیام رسان های اجتماعی راحت تر به این سؤالات پاسخ دهند. در نظرسنجی نیلسن که توسط فیس بوک انجام شد، 64 درصد از مردم گفتند که ترجیح می دهند به جای تماس، پیام ارسال کنند و طبق گفته گارتنر، 60 درصد از تمام درخواست های خدمات مشتری تا سال 2023 از طریق کانال­های دیجیتال مدیریت می شود.

علیرغم افزایش تقاضا، بسیاری از سازمان ها هنوز آماده ارائه پشتیبانی موثر از مشتری از طریق پیام رسان های اجتماعی نیستند. نظرسنجی خدمات مشتری 2022 هوتسویت نشان می­دهد که 71 درصد از سازمان­ها یا هنوز سرمایه گذاری در خدمات مشتری مجازی را شروع نکرده اند یا اصلاً قصد سرمایه گذاری ندارند.

Social Media Trends Chart: Is social customer care an area your organization will be investing in more in the future?

اما داده‌های اخیر نظرسنجی سوشیال مدیا ترندز نشان می‌دهد که آمارها ممکن است در حال تغییر باشد. 59 درصد از پاسخ دهندگان موافق بودند که خدمات اجتماعی مشتریان برای سازمان آنها ارزش افرین بوده است.

  1. بازده کم ویدئوهای طولانی در شبکه‌های اجتماعی به استثنای یوتیوب

به گفته شرکت ویدیارد، 60 درصد از کل ویدیوهای منتشر شده در اینترنت در سال 2020 کمتر از 2 دقیقه بوده است.

Social Media Trends Graph: Video length distribution across the internet

این آمار طول ویدیو را در سیستم عامل های پیام رسان های اجتماعی نشان می دهد. دو سال پیش، با ظهور ای جی تی وی و فیس‌بوک (بدون اشاره به اسنپ چت)، بود که همه فکر می‌کردیم ویدیوی طولانی آینده دار است. یوتیوب که به خاطر ویدیوهای آموزشی طولانی مدتش شناخته می شود، ویدیوهایی را که از مرز 10 دقیقه عبور می کردند، جایزه می داد و فیس بوک می خواست در همان عرصه رقابت کند.کسب و کارها با شتاب به دنبال ساخت «سریال های تلویزیونی» برای پلتفرم های اجتماعی خود رفتند. ویل اسمیت حتی یک برنامه IGTV را برای نشنال جئوگرافیک گویندگی کرد. به نظر می‌رسید که فیس‌بوک نه تنها یوتیوب، بلکه شبکه‌های تلویزیون کابلی را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد.اما پس از آن تیک تاک وارد آمریکای شمالی شد. در پاسخ، اینستاگرام ریلز را در اواخر سال 2020 راه اندازی کرد و ادامه ماجرا که تاریخ است. اینستاگرام IGTV را منسوخ کرده است. هیچ کس دیگر در مورد ساعت فیس بوک صحبت نمی کند و حتی یوتیوب، آخرین سنگر ویدیوهای طولانی مدت در پیام رسان های اجتماعی، قالب جدیدی را معرفی کرده است. درست حدس زدید: یوتیوب شورتس. موفقیت ریلز و تیک تاک به دنبال موفقیت استوری ها (یکی دیگر از فرمت‌های ویدیویی کوتاه) است که از سال 2018 تا 2020 شاهد اقبال سریع کاربران بود.

متأسفانه فیس‌بوک از زمان انتشار ریلز در سال 2020، تعداد 500 میلیون کاربر استوری‌ها را به‌روزرسانی نکرده است، بنابراین نمی‌توانیم بگوییم که آیا واقعاً رشد کرده است یا خیر. اما تلاش‌ها برای کپی کردن فرمت ویدیویی کوتاه‌مدت در توییتر و لینکدین در سال 2021 شکست خوردند: RIP Fleets و LinkedIn Stories. این نشان می‌دهد که کاربران پیام رسان های اجتماعی فقط ویدیوهای کوتاه را تماشا نمی‌کنند و باید سرگرم کننده و جذاب نیز باشند. به هر حال، نظرسنجی هوتسویتس سوشیال مدیا ترندز در سال 2022 نشان می‌دهد که کسب‌وکارها نیز ویدیوهای کوتاه را ترجیح می‌دهند.

Social Media Trends Chart: Does your company engage in any of the following activities to sell products or services?

نزدیک به 40 درصد از پاسخگویان گفتند که از ویدئوهای کوتاه برای فروش محصولات/خدمات استفاده می کنند.

  1. برون سپاری برخی از نیازمندی‌ها

حدود یک دهه از عمر اقتصاد خلاق میگذرد اما در طول همه گیری کرونا رونق گرفت زیرا مردم به دنبال راه هایی برای متنوع کردن درآمد خود بودند (به دلیل بیکاری، یا ازدیاد ناگهانی اوقات فراغت یا هر دو).

اما منظور ما در این جا فقط ستاره های میلیونر یوتیوب نیست. اکنون افراد معمولی می توانند از سرگرمی های خود کسب درآمد کنند، یک جریان درآمد دوم ایجاد کنند، یا از طریق پیام رسان های اجتماعی نیز شغل آزاد پیدا کنند. از این رو اصطلاح خلاق ظهور کرد. خلاق هم بازاریاب‌های حرفه‌ای و هم تولیدکنندگان محتوای آماتور را در بر می‌گیرد – اساساً هر کسی که محتوایی را می‌نویسد، ویرایش می‌کند، طراحی می‌کند و با انگیزه کارآفرینی، محتوا را برای انتشار در پیام رسان های اجتماعی منتشر می‌کند خلاق نامیده می شود. تا سال 2021، 50 میلیون نفر در شبکه های اجتماعی خود را خلاق نشان دادند و انتظار می رودکه کسب و کارها تا سال 2022 پانزده میلیارد دلار را برای بازاریابی خلاقانه هزینه کنند. پیش‌بینی می‌شود تنها در ایالات متحده، 72.5 درصد از بازاریابان تا سال 2022 از اینفلوئنسر مارکتینگ استفاده کنند.

Social Media Trends Graph: Share of U.S. Marketers using social media and influencer marketing, 2019 - 2022

7. رشد تبلیغات پولی

این روند در پیام رسان های اجتماعی چند سالی است که وجود دارد و امار و ارقام آن قابل توجه است، به خصوص با توجه به یافته های نظرسنجی 2022 سوشیال مدیا ترندز که در ان: 43 درصد از پاسخ گویان گفتند که کاهش دسترسی رایگان و نیاز به افزایش بودجه تبلیغات بزرگ­ ترین چالش آن ها در پیام رسان های اجتماعی است که جایگاه دوم را پس از ارائه مداوم ایده هایی برای محتوا داراست.

Social Media Trends Chart: What are your biggest challenges on social media?

کرونا باعث ایجاد فراز و نشیب هایی در موضوع تبلیغات اجتماعی شد. کسب و کارها هزینه های خود را برای تبلیغات کاهش دادند و آن هایی که به خرج کردن خود ادامه دادند از بازده کم در شبکه های بیش از حد اشباع شده شکایت داشتند. به عنوان مثال اپل به کاربران اجازه داد تا از ردیابی فیسبوک خودداری کنند. این امر باعث شد که تبلیغ‌کنندگان فیس‌بوک نحوه هدف‌یابی تبلیغات خود را دوباره ابداع کنند. صرف نظر از بودجه ، تیم بازاریابی اجتماعی شما حداقل باید یاد بگیرد که چگونه تقویت شود و همه باید اصول هدف گذاری مخاطب را بیاموزند.

Venn diagram: Benefits of Organic vs. Paid social media

8. استراتژی گوش دادن اجتماعی

در طول همه گیری کرونا، بسیاری از مشاغل برای اولین بار به اهمیت شنود اجتماعی پی بردند. آنها می خواستند بتوانند در زمان بحران به سؤالات و مکالمات با مشتریان خود پاسخ دهند. اما با پیشرفت همه‌گیری (و با تحولات سیاسی مداوم، کمبود نیروی کار و افزایش نارضایتی نسبت به شرکت‌ها)، کسب‌ و کارهای بیشتری متوجه شدند که گوش دادن اجتماعی می‌تواند به آنها کمک کند تا ذائقه در حال تغییر مشتریان خود را درک کنند.

Social Media Trends Chart: Over the past 12 months, social listening has increased in value for my organization

این روند توسط داده‌های بررسی گرایش‌های پیام رسان های اجتماعی هوتسویت در سال 2022 تائید می‌شود که در آن اکثر پاسخ دهندگان گفتند تا حدی یا خیلی زیاد موافق هستند که ارزش گوش دادن اجتماعی برای سازمان آنها در 12 ماه گذشته افزایش یافته است. همچنین می بینیم که جستجوی در گوگل برای کلمات کلیدی مانند “گوش دادن اجتماعی” و “ابزارهای شنیداری اجتماعی” نسبت به سال گذشته 22 درصد افزایش یافته است. این بدان معنی است که افراد بیشتری در جستجوی یافتن گوش دادن اجتماعی یا خرید ابزاری مرتبط با این روند برای تجارت خود هستند.

Social Media Trends Chart: Year-over-year growth in Google search volume for social listening related keywords

9. اهمیت یافتن شبکه های صوتی اجتماعی

کلاب هاوس در آوریل 2020 راه اندازی شد اما در اوایل 2021 به شدت محبوبیت یافت.

Social Media Trends Graph: Monthly installs of Clubhouse Worldwide, Sept. 14, 2020 - Mar. 15, 2021

توییتر به سرعت پلتفرم صوتی اجتماعی خود، اسپیسز را راه اندازی کرد و فیس‌بوک نیز در تلاش است تا فرمت صوتی زنده زودگذر را راه اندازی کند. این رویدادها باعث شد بسیاری از تیم های بازاریابی اجتماعی، از جمله هوتسویت بررسی کنند که آیا محتوای صوتی اجتماعی ارزش سرمایه گذاری را دارد یا خیر و همانطور که بررسی گرایش‌های پیام رسان های اجتماعی 2022 ما نشان می‌دهد، به نظر می‌رسد اکثر کسب‌ و کارها فکر می‌کنند ارزشش را دارد.

Social Media Trends Chart: Are you planning to invest in audio-only content in the next 12 months?

هنگامی که به طور خاص از مخاطبان پرسیده شد چگونه قصد سرمایه گذاری دارند، نتایج کاملاً متفاوت بود. اما محبوب‌ترین گزینه «میزبانی/ هدایت جریان‌های زنده صوتی مانند رهبران فکری» بود.

Social Media Trends Chart: How are you planning to invest in audio-only content?

ترجمه: دکتر کرمی

منبع

دیدگاه ها

اولین کسی باشید که نظر می‌دهد !

نظر‌شما چیست؟

توجه داشته باشید که نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پانزده − شش =