تولید محتوا برای شبکههای اجتماعی
دکتر علی کرمی در یادداشتی نوشت: مطالعات نشان می دهد که صنعت ورزش سالانه بالغ بر 700 میلیارد دلار درآمد دارد. دلیل این حجم از درآمد این است که ورزش مجرای روابط انسانی را فراهم می کند. رابین دونبار انسان شناس بریتانیایی کشف کرد که اندازه مغز یک پستاندار و میانگین اندازه گروه اجتماعی اش به هم مرتبط هستند. دونبار با تعمیم این موضوع به انسان ها، پیشنهاد کرد که افراد تنها می توانند 150 رابطه اجتماعی را به راحتی حفظ کنند. این رقم به عدد دونبارمعروف است و در بسیاری از مقالات علمی و نشریات به آن اشاره شده است. در سال 2022 میلادی نزدیک به 48/4 میلیارد نفر از رسانه های اجتماعی استفاده می کنند یعنی تقریبا 60 درصد از کل جمعیت جهان از رسانه های اجتماعی استفاده می کنند.
در ایالات متحده 72 درصد از مردم از رسانه های اجتماعی استفاده می کنند و محبوبترین پلتفرم ها فیس بوک، اینستاگرام و لینکدین هستند. مردم حدود 80 درصد از زمان خود را در رسانه های اجتماعی روی یک دستگاه تلفن همراه می گذرانند(¬به طور متوسط حداقل 3 ساعت در روز). اما فقط حضور در رسانه های اجتماعی برای ارتباط با افراد کافی نیست بلکه برای تمایز بایستی ان ها را هیجان زده کرد. پست کردن در شبکه های اجتماعی سرگرم کننده است اما پست کردن مداوم سخت است بخصوص زمانی که رسانه های اجتماعی شغل تمام وقت شما نیست که برای اکثر صاحبان مشاغل صدق می کند. دانستن این که چه چیزی را چه زمانی و در کجا منتشر کنیم می تواند دید و دسترسی محتوای رسانه های اجتماعی را تا حد زیادی افزایش دهد. تولید محتوای رسانه های اجتماعی هنر ایجاد محتوا برای کانال های رسانه های اجتماعی شماست. خلاقیت روزانه و ارائه اطلاعات طلایی روی پلتفرم ها مختلف کار بسیار طاقت فرسایی است. بی توجهی و نادیده گرفتن رسانه های اجتماعی به رقبا این فرصت را می دهد تا شما را از میدان به در برانند. اگر به مخاطبان آن چه را که می خواهند ندهید رقبای شما این کار را می کنند.
رسانه ها انواع مختلفی دارند: 1- رسانه چاپی 2- رسانه پخش 3- رسانه اینترنتی/ وب 4- رسانه پشتیبانی 5- رسانه اجتماعی. انواع رسانه های اجتماعی عبارت اند از: 1-شبکه های اجتماعی 2– میکروبلاکینگ 3- اخبار اجتماعی 4- سایت های نشانک گذاری 5- وبالاک های اجتماعی 6- رسانه های اشتراک گذاری. انواع مختلف محتواهای رسانه های اجتماعی شامل: آموزشی-الهام بخش- تعاملی- ارتباطی- تبلیغاتی- خبری- سرگرم کننده. رسانه های اجتماعی رقابت را در عرصه های مختلف تسریع کرده اند و یکی از کلیدی ترین راههای متمایز شدن از میان سایر رقبا محتوا است. محتوا در قلب هر استراتژی اجتماعی قرار دارد. تولید محتوا فرایند ایجاد و توسعه دارایی های بصری یا نوشتاریست مانند ویدئوها، کتاب های الکترونیکی، پست های وبلاگ، کاغذهای سفید یا اینفوگرافیک.
روی محتوا تمرکز کنید نه زیرساخت زیرا محتوا مهم ترین چرخ دنده اینترنت است. تولید محتوا همان چیزی است که در پشت صحنه اتفاق می افتد و باعث جذب، جلب و خوشحال کردن مخاطبان می شود. محتوا بایستی بازدیدکنندگان را به روشی منسجم به راه حل شما راهنمایی کند. بین کپی رایتینگ و تولید محتوا تفاوت وجود دارد. متاسفانه محتوای منتشر شده اغلب باعث افزایش ترافیک وب سایت نمی شود دلیل آن این است که تیم ها فقط کپی نویسی می¬کنند. برای ایجاد محتوا به یک دلیل مبتی بر تحقیق و روشی واضح برای سنجش نتایج نیاز داریم. محتوا گران ترین محصول برای تولید و نگهداری یک هدف یا برند است. امارها نشان می دهد که کسب و کارها سالانه بیش از 2/5 میلیارد دلار برای تولید محتوا هزینه می کنند و معمولا 25 سنت در هر دلار در استراتژی بازاریابی محتوایی خود ضرر می کنند.
برای این که بفهمیم چگونه می توان محتوای خوب در رسانه های اجتماعی ایجاد کرد ابتدا باید بفهمیم که چه نوع محتوایی افراد را برای تعامل و اشتراک گذاری تشویق می کند. از نظر محققان روانشناسی 4 عامل اصلی که باعث می شود افراد از نظر اجتماعی در پلتفرم ها فعال شوند عبارت اند از: 1- ارتباطات 2- سرگرمی 3- تاثید اجتماعی 4- حمایت از ایده ها. انواع قالب¬های تولید محتوا در شبکه های اجتماعی عبارت اند از: 1- وبلاگ ها2- صفحات وب 3- ایمیل ها4- پادکست ها 5- فیلم ها 6- پست 7-کاغذهای سفید(گزارش یا راهنمایی است که خوانندگان را به طور مختصر در مورد یک موضوع پیچیده آگاه می کند)8- اینفوگرافیک
مهم ترین نقش ها در فرایند تولید محتوا شامل: 1- نویسندگان/ محققان 2- تصحیح کنندگان/ ویراستاران 3- فیلمبرداران 4- عکاسان 5- طراحان 6- طراحان گرافیک 7- مدیر محتوا
دو نوع کار مهم در فرایند تولید محتوا وجود دارد: 1-تولید محتوا 2- بازاریابی محتوا. مراحل تولید محتوا عبارت اند از: 1-پژوهش 2- نوشتن 3- مرور 4- تجدید نظر 5- تائید 6- آپلود 7-مرور کردن صفحه وب 8- انتشار. راه های اندازه گیری کارایی تولید محتوا عبارت اند از: 1- زمان انتشار شامل از ایده تا انتشار واقعی 2- زمان توزیع: چقدر زمان می برد دستیابی به مخاطب 3- زمان برداشت: در صورت خطا چقدر زمان می برد ان محتوا را حذف کرد تا کسی نتواند ان را ببیند یا به ان دسترسی پیدا کند 4- هزینه تولید: هزینه تولید زیاد اما ترافیک کم کارایی ندارد. هزینه کم با ترافیک بالا مناست است 5- هزینه توزیع: هزینه کم با بازده بالا و هزینه بالا با بازده بالا مناسب خواهد بود.
تقویم تولید محتوا
ثبات کلید موفقیت تولید محتواست و برای افزایش کارآیی و بهره وری بسیار مهم است. اگر بیش از حد پست کنید مخاطبان از دیدن پست های شما در فیدهایشان خسته می شوند و احساس می کنند که مورد آذار و اذیت قرار می گیرند. از سوی دیگر پست پراکنده می تواند استراتژی شما را متمرکز نکند و برند شما را آماتور نشان دهد. به همین دلیل باید یک تقویم تولید محتوای دقیق ایجاد کرد با این کار تیم تولید محتوا می داند که چند قطعه محتوا در روز باید تکمیل شود. ضروریست که در تولید محتوا هرگز عجله نکنید زیرا وقتی برای تکمیل محتوا عجله دارید کیفیت محتوا کاهش می یابد.
محتوای همیشه سبز
محتوای همیشه سبز به محتوایی اطلاق می شود که در هر زمانی از ارسال صرف نظر از فصل، قابل استفاده است. این ها پست های حساس به زمان نیستند بلکه پست های کلی و گسترده هستند. ما روزانه با حدود 35 هزار کلمه بمباران می شویم و هر روز تقریبا 5 میلیارد ویدئو در یوتیوپ تماشا می شود بنابراین محتوا باید منحصر به فرد باشد تا مورد توجه قرار گیرد. برای کمک به محتوای تولید شده و ایجاد مداوم کمپین های عالی نکاتی که بایستی مورد توجه قرار گیرند عبارت اند از: 1- خلاقیت: هر رز بیش از 3 میلیون پست وبلاگ در اینترنت منتشر می شود که این مساله متمایز شدن محتوا را دشوار می کند. بنابراین خلاقیت در قالب ها و فکر کردن به برخی اجزای بصری جالب به نفع یک پست و وبلاگ خواهد بود. 2- زمان بندی و مداومت و پایداری: یعنی ایجاد ارتباط و پیوند و ترافیک در طول زمان 3-بازخورد گرفتن: رفع کردن – اشکالات طراحی – اغلاط املایی – اشتباهات گرامری را از طریق نظر خواهی منظور است 5- تبلیغ محتوای خود: محتوا واحد پول اینترنت است.
هفت نوع محتوای محبوب در شبکه های اجتماعی عبارت اند از: 1-وبلاگ ها 2- فهرست ها 3- کتاب های الکترونیکی 4- اینفوگرافیک 5- ویدئو 6- دستورالعمل ها و محتوای آموزش 7- مطالعات موردی. سه مرحله ایجاد محتوا در رسانه هایی اجتماعی عبارت اند از: 1- شناخت مخاطبان: سن – جنس- تحصیلات-درآمد-منافع و موقعیت های جغرافیایی آنان 2- هدفگذاری کردن: آگاهی دادن- بالا بردن ترافیک وبسایت و یا فروش محتوا 3- تحلیل رقابتی: نمایه های رقبا را بررسی کنید تا دلایل موفقیت آن ها را پیدا کنید. اما هرگز طرح ها را از یک رقیب ندزدید یا کپی نکنید. موفقیت شما در شبکه های اجتماعی کاملا به موفقیت محتوایی که پست می کنید بستگی دارد. دوازده نوع محتوای رسانه های اجتماعی عبارت از: 1- پست های نوشتاری: وبلاگ ها، مقالات، راهنماها 2– کتاب های الکترونیکی 3- پیوند به محتوای بیرونی 4- تصاویر 5- فیلم ها 6-داستان های ویدئویی7- ویدئوهای زنده یا لایو 8- اینفوگرافیک 9- تجارب و نظرات 10- اطلاعیه ها 11-مسابقات 12- تعطیلات: تم ها- سنت ها و سایر مفاهیم ویژه تعطیلات
محتوای دیجیتال به سه گروه تقسیم می شود: 1- محتوای متنی: پست های وبلاگ – مقالات – راهنما و دستورالعمل ها – فهرست ها -پرسش و پاسخ 2-محتوای چند رسانه ای: اینفوگرافی- برگه های تقلب-کتاب های الکترونیک- اسکرین شات- پست های صوتی 3- سایر مطالب
رایج ترین روش های تولید محتوا شامل: 1- داخلی 2- برون سپاری 3- برون سپاری فریلنسر. طبق گزارش آژانس مدیریت مقایسه ای 25 درصد از جستجوها شامل پست های رسانه های اجتماعی تولید شده توسط کاربران درباره 20 برند برتر جهان است.
ایده های خلاقانه برای سازندگان محتوا: 1- میزبانی یک چالش 2- ساختن فیلم های آموزشی 3-نظرات کاربران در مورد محتوا 4- اشترام گذاری داستان ها 5- تبلیغات ویدئویی
مهم ترین تکنیک¬ هایی که می توان از ان ها برای تولید محتوای شبکه های اجتماعی استفاده کرد شامل: 1-الهام گرفتن از سایرین 2- تمرکز 3- تغییر دیدگاه و زاویه دید. دستورالعمل های تولید محتوا برای رسانه های اجتماعی عبارت اند از: 1- قوانین محتوای بصری: به عنوان مثال فیس بوک به کمتر از 20 درصد متن در پست نیاز دارد. 2- اندازه: هر پلتفرم اندازه های پیکسلی خاصی را توصیه می کند 3- کادربندی مثل اندازه فریم ها در اینستا گرام
انواع محتواهای شبکه های اجتماعی عبارت اند از: 1- فرهنگی 2- بازاریابی و اقتصادی(خرید) 3- طنز 4- آموزشی. یکی از مهم ترین مواردی که در تولید محتوا بایستی مورد توجه قرار گیرد مخاطبان هستند در بررسی مخاطبان بایستی به 1- ساعاتی از روز که مخاطبان بیشتر فعال هستند 2- فرمت های محتوایی با بالاترین نرخ تعامل و 3- بیشترین جایی که مخاطبان محتوای رسانه های اجتماعی شما را پیدا می کنند.
سیزده روش برای ایجاد محتوای موثر در شبکه های اجتماعی عبارت اند از: 1- به اشتراک گذاشتن آمار و ارقام مثبت 2- محتوای تولید شده توسط کاربر را به اشتراک بگذارید و مجددا مورد استفاده قرار دهید 3- از اینفلوئنسر مارکتینگ استفاده کنید 4- ایجاد کمپیم برای اهداف اجتماعی 5- شخصی سازی محتوا 6- از محتوای تبلیغاتی کمتر استفاده کنید 7- پیشنهاد رایگان 8- استفاده از تائید و اثبات اجتماعی 9- طراحی خوب 10- استفاده از موضوعات بحث برانگیز 11- تعامل با مخاطبان 12- پست کردن ویدئوهای اموزشی و دستورالعمل ها 13- نظرسنجی از مخاطبان
استفاده از تبلیغات برای تولید محتوا
بر اساس آمار تبلیغات رسانه های اجتماعی واضح است که همه در حال سرمایه گذاری در پلتفرم های تبلیغات اجتماعی هستند. از نظر بازگشت سرمایه بیش از 95 درصد از مدیران رسانه های اجتماعی می گویند فیس بوک بهترین بازده را ارئه می دهد و پس از ان توئیتر و اینستاگرام قرار دارند. اگر به دنبال افزایش تعامل، لایک، اشتراک گذاری و دنبال کننده برای محتوای رسانه های اجتماعی خود هستید از خود بپرسید که چه نوع محتوایی بیشترین کارایی را برای شما به ارمغان می آورد. روی محتوایی سرمایه گذاری کنید که بازده داشته باشد. مطالعه ای که توسط okdork و Buzzsumo انجام شده است نشان می دهد که محتوای آموزشی طولانی از محتوای کوتاه بازده بیشتری دارد سپس اینفوگرافیک و در مرحله بعد لیست های محتوایی و نیز دستورالعمل ها و راهنماها قرار می گیرند. نکاتی که در تولید محتوای اموزشی بایستی رعایت کرد شامل: 1- استفاده از طنز 2- استفاده از تعامل مثلا چیزی بنویسید که نیاز به تعامل دارد 3- چیزهای متفاوتی را به روال روتین کار اضافه کنید: مثلا استفاده از ویدئو در کنار متن نوشتاری و … 4- استوری های شاخص و برجسته بگوئید که افراد و و مکان ها و مخاطبان را درگیر کند و به هم مرتبط کند. 5- ارائه بیوگرافی های جذاب، برگزاری رویدادهای انلاین، معرفی و برجسته کردن کتاب های و یا یک مستند 6- تولید محتوا برای حفظ مخاطبان و نه فقط به دست آوردن ان ها.
مهم ترین دلایل اشتراک گذاری محتوا در شبکه های اجتماعی شامل: 1- حدود 33 درصد به دلیل کیفیت خوب و منحصر به فرد و جدید بودن محتو است 2- 24 درصد ناشی از تمایل به کمک، ابراز مراقبت و دوستی 3- 20 درصد به دلیل فوق العاده خنده دار بودن و درخشان بودن محتوا.
در سال 1887 میلادی کوکاکولا برای اولین بار کوپن هایی را معرفی کرد که که مشتریان می توانستند با ان ها یک لیوان کوکاکولای رایگان در هر داروخانه ای دریافت کنند. از آن زمان محبوبیت کوپن¬ها افزایش یافت و شکل های دیگری از محتوای تبلیغاتی از تخفیفات گرفته تا پیشنهادات رایگان به وجود آمده است. دکتر پل جی. زاک استاد اقتصاد عصبی دانشگاه کلرمونت تاثیر کوپن ها را بر سلامت، استرس و شادی افراد بررسی کرد و کشف کرد که کسانی که کوپن 10 دلاری دریافت کردند 1- افزایش 38 درصدی سطح اکسی توسین 2- 11 درصد بیشتر نسبت به دیگران شادترند 3- 32 درصد کاهش تعداد تنفس و 5 درصد کاهش ضربان قلب 4- 20 درصد سطح تعرق کمتر. انواع محتواهای رسانه های اجتماعی که می توانید برای تبلیغ استفاده شود عبارت اند از: 1- تبلیغات 2- کوپن ها 3- تخفیف ها 4- ثبت نام رایگان.
فراکتل 220000 هزار قطعه محتوا را در یک دوره شش ماهه در سال 2014 تجزیه و تحلیل کرد تا نشان دهد که اخبار بیشترین میانگین تعداد اشتراک گذاری های اجتماعی را در ماه داشتند. بهترین راه برای مدیریت اخبار فوری این است که ان ها را در اسرع وقت به دست بیاورید و سپس به ان جهت دلخواه خود را بدهید. محققان UCLA دانشگاه کالیفرنیا دریافته اند که در انواع محتوای رسانه های اجتماعی و ایده هایی که ما دوست داریم به اشتراک بگذاریم یک جزء عصبی وجود دارد: این اشتراک گذاری در سه نوع محتوا اتفاق می افتد که یکی از ان ها نوع سرگرمی است. انواع محتوای رسانه های اجتماعی که باید به عنوان سرگرمی در نظر گرفته شوند عبارت اند از: جوک ها – کمیک ها – مسابقات یا جوایز و محتوای مرتبط با نوستالژی.
سه نوع محتوایی که در شبکه های اجتماعی مخاطبان تمایل به اشتراک گذاری بیشتر آن ها دارند عبارت اند از: 1- محتوای اموزشی 2- محتوای تعاملی 3- محتوای الهام بخش. چهار نوع محتوای رسانه های اجتماعی بر اساس مالکیت نیز شامل: 1- دارای مالکیت مشخص 2- کسب شده یا محتوای ارسال شده توسط دیگران 3- رسانه پولی یا محتوای پولی 4- تاریک که منبع اصلی ان قابل ردیابی نیست. هفت نوع محتوای رسانه های اجتماعی عبارت اند از: 1- فیلم ها 2- نظر سنجی و سوال 3- مسابقات و هدایا4- محتوای تولید شده توسط کاربر یا UGC 5-نقل قول های اینفلوئنسرها 6-امار داده های تجسمی(مثل اینفوگرافیک ها) که روشی جال برای ارائه حجم عظیمی از اطلاعات به روشی مختصر و قابل هضم است 7- محتوای زودگذر(معروف به استوری ها)
استراتژی محتوایی رسانه های اجتماعی
استراتژی محتوایی رسانه های اجتماعی مانند یک نقشه و کتاب راهنماست که می گوید چکار کنید تا از بازگشت سرمایه از نقطه B به نقطه A اطمینان حاصل کنید. استراتژی محتوایی رسانه های اجتماعی یعنی این که کجا پست کنید، چه چیزی را پست کنید و هرچند وقت یکبار برای رسیدن به اهدافتان پست کنید. بدون استراتژی استفاده از رسانه های اجتماعی برای رشد کسب و کار تصادفی و پراکنده خواهد بود. استراتژی باعث می شود که شانس دسترسی به افراد مرتبط، محتوای مناسب و پلتفرم مناسب بیشتر شود. استراتژی محتوایی رسانه های اجتماعی طرحی است شامل تمامی نکاتی که در مورد نحوه استفاده از محتوا برای رشد نام تجاری و رسیدن به اهداف در پلتفرم های رسانه های اجتماعی وجود دارد. اگر همیشه و بدون استراتژی، هدف یا شاخص هر چیزی را پست کنید احتمالا هیچ نتیجه ای را به دست نخواهید اورد.
استفاده از ویدئوهای ویروسی
با ارزش ترین محتواهای رسانه¬های اجتماعی در سال 2021 عبارت اند از: ویدئو 54 درصد تصویر 53 درصد – متن 30 درصد – استوری 26 درصد و – لایو 25 درصد. ویدئوهای اجتماعی 1200 درصد بیشتر از ترکیب متن و تصاویر به اشتراک گذاشته می شوند. کلیپ های ویدئویی کوتاه بسازید: sprout social index ویدئوی کوتاه را به عنوان جذاب ترین نوع محتوای درون فید گزارش می کند. همچنین مخاطبان ویدئوهای کوتاه را 5/2 برابر جذاب تر از ویدئوهای طولانی می دانند. کلیپ های کوچک معمولا به حداقل ویرایش نیاز دارند و می توانند به سرعت شات شوند و برای اشتراک گذاری مناسب هستند. این کلیپ ها در مخاطبان طوفان فکری ایجاد می کنند و آن ها را سرگرم می کنند.
دوری کردن از اشتراک های قطبی
نظر سنجی موسسه Bright Local نشان داد که 68 درصد از 74 درصد مشتریانی که از ان ها بازخورد و نظرخواهی شده است یک بررسی انلاین ارائه کردند و نظرات ابزار قدرتمندی برای اعتماد به برند هستند. همچنین توصیه می شود که از اشتراک های قطبی مانند ایده های سیاسی دوری کنید زیرا باعث مخالفت با بخش بزرگی از مخاطبان خواهد شد. راهنمای اصلی شما بایستی محتوایی باشد که افراد را متحد می کند یا محتوایی باشد که مطمئن باشد که مخاطبان شما ان را خنده دار یا جذاب خواهند دید.
بهینه سازی رسانه های اجتماعی
هفت مرحله طراحی استراتژی محتوای رسانه های اجتماعی شامل: 1-تعیین کردن اهداف همسو با اداره یا سازمان یا کار 2- تحقیق کردن در مورد مخاطبان که از چه پلتفرم هایی استفاده می کنند 3- نمایه های رسانه های اجتماعی خود را بهینه کنید: یک نمایه غیر حرفه ای، درهم و برهم یا بی ربط به بازدیدکنندگان کمک نمی کند تا بفهمند شما چه کسی هستید یا چه کاری می کنید. نمایه باید جذاب و آموزنده باشد. 4- حوزه های موضوعی و انواع پست های خود را انتخاب کنید: نقطه تلاقی تخصص برند شما بعلاوه علایق مشتری باید حوزه های موضوعی شما را مشخص کند. 5- یک تقویم محتوا و زمانبندی انتشار تنظیم کنید: انتشار مداوم یکی از اصول کلیدی یک استراتژی خوب محتوای رسانه های اجتماعی است. انتشار محتوای منظم و با کیفیت بالا تعداد بازدیدکنندگان را افزایش می دهد و به مخاطبان فرصت بیشتری برای تعامل و ارتباط با پست های شما می دهد. زمانبندی پست ها را برای زمان هایی که مخاطبانتان آنلاین هستند برنامه ریزی کنید. 6-برنامه ای برای تعامل با دیگران ایجاد کنید یعنی توجه به مشارکت. رسانه های اجتماعی یک خیابان یک طرفه نیستند بلکه مجرای گفت و گوی مداوم بین شما و مخاطبانتان هستند بنابراین گفت و گو را با انها و با جامعه گسترده تر خود ادامه دهید. 7- عملکرد استراتژی محتوای رسانه های اجتماعی خود را ارزیابی کنید: برخی از معیارهای مهم عبارت اند از: رسیدن- برداشت ها- تعامل(لایک، نظر، ذخیره، اشتراک گذاری و غیره) 4- رشد فالوور5- آگاهی از برند6- نرخ کلیک.
فواید بهینه سازی رسانه های اجتماعی شامل: 1- ترافیک هدفمند را هدایت می کند 2- سئوی سایت شما را افزایش می دهد 3- به شما کمک می کند مخاطبان خود را درک کنید 4- به ایجاد رابطه با مخاطبان شما کمک می کند 5- تبلیغات رسانه های اجتماعی: امکان هدفگیری و هدفگذاری را فراهم می کند 6- باعث ایجاد وفاداری مخاطبان می شود.
توجه به نوع محتوا
شش نوع محتوای رسانه های اجتماعی عبارت اند از: 1- سرگرمی: تعطیلات سرگرم کننده-ویدئوهای ویروسی-جوک-الگوهای رفتاری- کمیک-پازل- مسابقه/ هدایا 2-الهام بخش: نقل قول ها – حقایق-داستان های شخصی- ویژگی ها و مشخصات کارمند یا مصرف کننده 3-آموزشی: پست های آموزنده وبلاگ- نکات و ترفندها- تحقیق سنعتی- مطالعه موردی- آموزش تصویری زنده 4- گفت و گو: سوالات- جاهای خالی را پر کنید- این عکس ها را زیرنویسی کنید- نظرسنجی 5- تبلیغاتی: رضایتنامه مشتری- وبینارها- محصولات-
تخفبف- خدمات
چگونه می توان یک ویدئو را در شبکه های اجتماعی وایرال کرد؟: 1- زیاد روی بازاریابی تمرکز نکنید 2-درک بهتری از نحوه پخش شدن همه چیز در رسانه های اجتماعی داشته باشید3-ویدئو را یکشنبه و دوشنبه ارسال کنید 4-مطمئن شوید که ویدئوتان خوب است 5- یک استوری بگوئید 6-آن را کوتاه و دقیق بیان کنید 7- یک عنوان ویروسی انتخاب کنید
نکات لازم برای نوشتن استوری: 1-مطمئن شوید که استوری های شما واقعی هستند 2- ان را برجسته کنید 3- ثبات و مداومت را حفظ کنید 4- مخاطبان خود را درگیر کنید 5- تیترهای جذاب بنویسید 6- استفاده از گرافیک مناسب 7- ساده کردن استوری
نکات لازم برای نوشتن یک پست وبلاگ خوب: 1- بهترین موضوع را انتخاب کنید 2- یک تیتر خوب بسازید 3- از تصاویر استفاده کنید 4- ویرایش پست: پست خود را چند بار ویرایش کنید
نکات لازم برای نوشتن سوالات نظرسنجی: اهداف خود را مشخص کنید 2- داده های مورد نیاز خود را مشخص کنید 3- تست کردن پروسه 4- جمع آوری نتایج 5-تحلیل داده ها 6- حفظ سادگی 7- حفظ تعادل و توازن
هنگام نوشتن نظرات در مورد یک محتوا نکات زیر را باید رعایت کرد: 1- خودتان محتوا را دیده باشید 2- برخورد صادقانه 3- روی محتوای اصلی تمرکز کنید 4- مزایا و معایب را فهرست کنید 5- به نظرات دیگران نگاه کنید 6- نظرات نهایی خود را به اشتراک بگذارید
نکات لازم برای تولید وبینارهای بهتر: 1- شرکت کنندگان را بشناسید 2- برندسازی بصری را در نظر بگیرید 3- بهینه سازی وبینار برای موبایل 4- یک موضوع خوب و جذاب انتخاب کنبد 5- اسپیکر و بلندگوی مناسب
زمان مناسب برای انتشار محتوا
بایستی یک برنامه منظم برای پست کردن محتوا داشته باشید که به جامعه هدف نشان دهد که انتظار چه چیزی را داشته باشد و به تیم شما الگو می دهد. مثلا ابزار sprout به شما کمک می کند زمان مناسب برای انتشار محتوای خود را شناسایی کنید.
روز شنبه چه محتوایی پست کنیم: به مخاطبان خود کمک کنید تا هفته را با الهام از شنبه اغاز کنند. می توانید یک نقل قول یا ویدئوی انگیزشی مرتبط را به اشتراک بگذارید. همچنین می¬توانید یک عکس یا ویدئوی زیبایی شناسی ارسال کنید. اساسا از شنبه برای اشتراک گذاشتن چیزهای مثبت استفاده کنید.
2- روز یکشنبه: یکشنبه روز تحول است. یک عکس یا ویدئو از قبل و بعد پست کنید تا نشان دهید چگونه برند شما به تغییر مخاطب کمک کرده است
3-روز دوشنبه: دوشنبه را به عنوان فرصتی برای ارائه یک انتخاب اجتماعی در اواسط هفته در نظر بگیرید
4-روز سه شنبه: از این روز برای اطلاع رسانی و آموزش مخاطبان خود با نکات و ترفندهای مفید استفاده کنید
5-روز چهارشنبه: هفته کاری را با پست های جذاب به پایان برسانید. اخر هفته نزدیک است بنابراین به دنبال کنندگان خود این فرصت را بدهید تا با محتوای سرگرم کننده اارتباط برقرار کنند. فراخوان دادن و پست کردن استیکر برای جذب مخاطب مناسب است.
6- پنج شنبه: روند اخر هفته را برای پست کردن ادامه دهید. از پنج شنبه برای ارسال محتوای سبک و سرگرم کننده استفاده کنید به مخاطبان خود نشان دهید که چگونه محتوای شما به ان ها کمک می کند که از تعطیلات اخر هفته خود لذت ببرند.
7- روز جمعه: با اشتراک گذاشتن محتوای الهام بخش مانند نقل قول یا پیوند به یک منبع به مخاطبان خود کمک کنید قبل از هفته پیش رو آرام شوند و با آرامش فکر کنند.
تغییر شکل و کاربری محتواها
برای هر پست وبلاگی که می نویسید یا ویدئویی که ضبط می کنید باید ایده های دیگری را برای تبلیغ ان در رسانه های اجتماعی فراتر از قالب اصلی ان در نظر بگیرید. با تغییر کاربری محتواها مقدار زیادی محتوای قابل اشتراک گذاری جمع می شود. استفاده مجدد از محتواها نه تنها جان تازه ای به پست های قدیمی یا کمتر محبوب می دهد بلکه باعث می شود مخاطبان شما از پیامی که بارها و بارها به اشتراک گذاشته شده خسته نشوند
همکاری با تیم های دیگر
همکاری با تیم های دیگر تولید محتوا نوعی بازاریابی مشترک و یک موقعیت برد – برد است. دو تیم در یک کمپین یا محتوایی مانند یک وبینار، کتاب الکترونیکی و یا حتی یک تبلیغ ویژه متحد می شوند و هر تیمی در معرض دید مخاطبان تیم دیگر قرار می گیرد. به دنبال همکاری با تیم هایی باشید که هدف مشترک دارید و رقیب نیستید و مخاطبان مشابهی دارید.
رسانه های اجتماعی پلتفرم ایده الی برای کمپین های همکاری و بازاریابی مشترک هستند زیرا همگام سازی تلاش های شما را اسان می کنند. ویدئوی زنده یا لایو رتبه دوم جذاب ترین محتوای رسانه های اجتماعی هستند. لایو ارتباط شخصی تری با فالوورها برقرار می کند. برخی افراد ممکن است نتوانند در لایو حضور داشته باشند بایستی به ان ها این امکان داده شود که به نحو دیگری درگیر محتوای ارائه شده شوند.
بها دادن به مخاطبان
بر اساس نظر سنجی های اخیر تقریبا 80 درصد از مصرف کنندگان گفته اند که محتوای تولید شده توسط کاربر تاثیر زیادی بر قصد و تصمیم ان ها دارد. هر چقدر قدردانی بیشتری به مخاطبان و فالوورهای خود نشان دهید احتمال بیشتری دارد که محتوای شما را به اشتراک بگذارند و پست های شما را از طرف شما تبلیغ کنند.
انجام مصاحبه
انجام مصاحبه یکی از روش های خوب برای تولید محتوا در شبکه های اجتماعی است. رسانه های اجتماعی به عنوان جایگزینی برای جلسه پرسش و پاسخ سنتی، انجام مصاحبه را اسانتر از همیشه کرده اند. مصاحبه با یک اینفلوئنسر مرتبط یا حرفه ای در کار شما به عنوان ترکیبی عالی از اموزش و سرگرمی عمل می کند. می توانید مصاحبه های اجتماعی خود را به پادکست، پست های وبلاگ و ویدئوهای یوتیوپ تغییر دهید. مخاطبان کمتر حساب های رسانه های اجتماعی تجاری را دنبال می کنند زیرا این حساب ها قصد فروش به ان ها را دارند. ارسال محتوای جذاب و جالب طیف گسترده ای از یا سبدهای محتوایی باعث رضایت طرفداران و مخاطبان فعلی و جذب مخاطبان جدید خواهد شد.
داشتن سبد محتوا
سبد محتوا برای ایده های پست رسانه های اجتماعی درست کنید. ترکیبی از محتوای رسانه های اجتماعی را ارسال کنید. ان چه را که برای مخاطبان شما جذاب است ترکیب و مقابیسه کنید. اگر نمی توانید بررسی کنید که کدام یک از پست های شما در بین طرفداران محبوب است محتوای محبوب را از حساب هایی که مخاطبان ایده ال شما دنبال می کنند استخراج کنید.
اشکال مختلف بازاریابی رسانه های اجتماعی : 1- بازاریابی محتوا/ تبلیغ محتوا 2- تبلیغات/ حمایت مالی 3- اینفلوئنسر مارکتینگ 4- مدیریت رسانه های اجتماعی 5-رسانه پولی 6- ایجاد دنبال کننده و فالوور 7- مشارکت در انجمن ها 8- بررسی ها
توجه به گرایش ها و روندهای آتی
گرایش ها و روند های آتی بازاریابی رسانه های اجتماعی که باید به ان ها توجه کرد عبارت اند از: 1- کاهش یافتن دسترسی ارگانیک 2- شبکه های اجتماعی پولی: شرکت های رسانه های اجتماعی عملا تمام پول خود را از تبلیغات به دست می اورند بنابراین رسانه های اجتماعی فقط برای کاربران رایگان است زیرا تبلیغ کنندگان برای دسترسی به ان کاربران پول زیادی می پردازند و این گونه کاربر به محصول تبدیل می شود که برای رسیدن به ان ها باید هزینه کرد. 3- ادغام کانال ها 4- ادغام ابزارهای رسانه های اجتماعی: ابزارهای بازاریابی در سراسر اینترنت در حال کار برای ادغام یکپارچه با غول های تبلیغاتی هستند. با اداغام بیشتر پلتفرم های رسانه های اجتماعی و شرکت ها زمان بازاریابی در بین مخاطبان نیز کمتر خواهد شد.
دیدگاهتان را بنویسید