جستجو برای:
سبد خرید 0
  • خانه
  • محتوای آموزشی
    • پرده نگار
    • کلیپ
    • موشن گرافی
    • اینفو گرافیک
    • بازی های رایانه ای
    • معرفی کتاب
  • دوره ها
    • دوره های حضوری
    • دوره های مجازی
  • یادداشت هفته
  • معرفی کتاب
  • مدرسان
  • تولیدات جدید
  • درباره ما و ارتباط ما

ورود

16 − هشت =

گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟

ثبت نام

چهارده − 4 =

داده های شخصی شما برای پشتیبانی از تجربه شما در این وب سایت، برای مدیریت دسترسی به حساب کاربری شما و برای اهداف دیگری که در سیاست حفظ حریم خصوصی ما شرح داده می شود مورد استفاده قرار می گیرد.

منو
  • خانه
  • محتوای آموزشی
    • پرده نگار
    • کلیپ
    • موشن گرافی
    • اینفو گرافیک
    • بازی های رایانه ای
    • معرفی کتاب
  • دوره ها
    • دوره های حضوری
    • دوره های مجازی
  • یادداشت هفته
  • معرفی کتاب
  • مدرسان
  • تولیدات جدید
  • درباره ما و ارتباط ما
امام حسین علیه السلام
شروع کنید
آخرین اطلاعیه ها
جهت نمایش اطلاعیه باید وارد سایت شوید
Facebook Twitter Youtube
0 تومان 0 سبد خرید
شروع کنید
آخرین اطلاعیه ها
جهت نمایش اطلاعیه باید وارد سایت شوید
امام حسین علیه السلام
  • خانه
  • محتوای آموزشی
    • پرده نگار
    • کلیپ
    • موشن گرافی
    • اینفو گرافیک
    • بازی های رایانه ای
    • معرفی کتاب
  • دوره ها
    • دوره های حضوری
    • دوره های مجازی
  • یادداشت هفته
  • معرفی کتاب
  • مدرسان
  • تولیدات جدید
  • درباره ما و ارتباط ما
منو
  • خانه
  • محتوای آموزشی
    • پرده نگار
    • کلیپ
    • موشن گرافی
    • اینفو گرافیک
    • بازی های رایانه ای
    • معرفی کتاب
  • دوره ها
    • دوره های حضوری
    • دوره های مجازی
  • یادداشت هفته
  • معرفی کتاب
  • مدرسان
  • تولیدات جدید
  • درباره ما و ارتباط ما

قدرت داستان در بازی‌های رایانه‌ای

می 22, 2022
بازی های رایانه ای

فیلم، رمان، بازی رایانه‌ای؛ داستان در کدام­یک تأثیر بیشتری دارد؟

خود را در برابر پرده ­نقره‌­ای سینما تصور کنید. فیلم با تمام هیجان و شکوهش بر پرده به نمایش درآمده و شما را مجذوب و مفتون خویش ساخته است. شخصیت‌ها برای پیشبرد روند داستان تصمیماتی اخذکرده و شما را به تماشای آن‌چه بر زندگی‌شان می‌­گذرد؛ دعوت می­‌نمایند. و شما به عنوان مخاطب هیچ تأثیری در روزگار شاد ، غمگین ، سخت و پرهیجان یا آرام و کسل کننده­ آن‌ها نخواهید داشت. تنها بیننده­ ­سرگذشت آن‌ها در برهه ­زمانی کوتاه یا بلندی هستید که از سوی نویسنده و کارگردان برای شخصیت‌ها رقم­ خورده و ساعتی از وقت شما را به خود اختصاص داده ­است . برای مثال در مجموعه فیلم‌های مهیج و دیدنی “مأموریت غیرممکن” بیننده ، همراه با داستان شده و ذره­ ذره­ زندگی پرماجرای “ایتن ­هانت” که نقش او را تام­ کروز بازی می‌­کند؛ دنبال می­‌نماید. اما تأثیر داستان و آن‌چه برای ایتن اتفاق می­‌افتد؛ تنها تا یکی­ دو ساعت بعد از تماشای فیلم بر ذهن و افکار مخاطب باقی می­‌ماند. شاید بخواهید علت این اتفاق را بدانید. کلمات به سادگی علت این رویداد را توضیح می­‌دهند. مخاطب زندگی ایتن هانت را دنبال می­‌کند. اما در آن تأثیری ندارد. تنها ناظر و شاهد ماجراست. توصیه می‌­کنم این مورد را به ذهن بسپرید تا زمانی که به بخش اصلی این مطلب وارد شویم.

شما می‌­توانید کتابی به دست گرفته و با خواندن سطور آن وارد داستان زندگی شخصیتی خیالی شوید که حتی توان دیدن او را به وضوح ندارید و تنها در ذهن و رویای خود او را تصور می‌کنید. شما همچون روحی ناظر بر ماجرا گوش ه­ای از تصویر ذهنی خود ایستاده‌­اید و بدون این‌که تأثیری بر روند رمانی که می­‌خوانید داشته باشید؛ قصه را از دید یک سوم ­شخص می­‌بیند که راوی، داستان ماجرایی را برای او نقل می­‌کند. در این‌جا هم برای شما یک­ داستان مهیج و پرکشش را مثال می‌زنم. مجموعه کتاب‌های ” هری ­پاتر ” که در دنیا از طرفداران زیادی برخوردار بوده و بارها بالاترین آمار فروش را از آن خود کرده است. دراین داستان‌ها هربار به روایت “جی.کی.رولینگ” از ماجراهای تکان­دهنده هری­ پاتر گوش می­‌سپاریم اما خود نه تصویری از آن‌چه بر او می­‌گذرد می‌­بینیم و نه می‌­توانیم در روند داستان تأثیری داشته باشیم. پس تنها مخاطب یک داستان هستیم بدون هیچ­گونه تأثیرگذاری در زندگی شخصیت آن! نه می­‌توانیم درهنگام خطر یاریش کنیم. نه از بزنگاه­های ­سخت عبورش دهیم و نه به جای او تصمیم بگیریم. از همه مهم‌تر بعد از خواندن داستان، کتاب را کنار گذاشته و به دنبال کتاب دیگر می­رویم. بدون این‌که ذهنمان چندان به آن مشغول شود. شاید تنها در این ­میان برخی ­از مخاطبین به نوع زندگی او علاقمند شوند و به دنبال داستان‌هایی شبیه به آن بروند که مدتی وقت‌شان را پر کند و ذهن‌شان را از وقایع زندگی عادی منحرف نماید. اما ماندگاری اثرِ داستان نیز چندان طولانی نخواهد بود و حتی ممکن است پس­ از مدتی تنها کلیات ­داستان در ذهن ­مخاطب باقی بماند.

حالا از شما مخاطب ­عزیز می­‌خواهم خود را درحال ­انجام یک بازی ­رایانه‌ای تصور کند. بازی آغاز شده و شما با حرکت انگشتان‌تان روی کلیدهای مربوطه وارد فضای­ داستانی شخصیت بازی­ می‌­شوید. انسانی که چشم‌هایش همان چیزی را می‌بیند که شما در تصویر پیش­رو می‌بینید و تمام عملکردهایش مطابق خواست و اراده­ی شماست. به ­عبارت ساده­ تر از زندگی ­خود بیرون آمده و وارد فضای ­حیات آواتاری می­‌شوید که برای خود در نظر گرفته‌­اید. حالا این فرد می­‌تواند پیرمرد بازی old Man’s journey ، دانشمند بازی Chronology ، کارآگاه بازی Recontact London یا کریتوس در بازی مهیج و مشهور God of War باشد. درهرحال فرقی نمی‌­کند که شما قرار است در نقش کدام‌یک از­این شخصیت‌ها وارد فضای بازی شوید. به ­هر صورت باید مدتی به جای او زندگی کنید و این یعنی نباید کاملاً خودتان باشید. از شما تنها فکر و عملکردهای مغزی‌تان وارد بازی می‌­شود ولی از جسم‌‌تان هیچ ­بخشی اجازه ورود به آن را ندارد. جسم‌تان از این به بعد بدن آواتاری است که به نیابت از او فکر می­‌کنید. درست مانند شرایطی که “وید وات” ، شخصیت پسر فیلم Ready Player one آن را در طول داستان تجربه می­کند. پسری زاغه ­نشین که در دنیای بازی با پیشرفت خیره­کننده­ای روبرو شده؛ از زندگی فلاکت­بار خود فرار می­کند و حتی در آن عاشق شده و به ثروت­انبوهی دست­ می­یابد. باید گفت که بازی‌های ­رایانه‌ای کاربران خود را چنان مسخ می­‌کنند که تمام ضعف‌های خود را بعد از ورود به آن‌ها از یاد می‌­برند. به گونه­‌ای که فرد اگر عاجز از قدرت راه­ رفتن باشد؛ در بازی صاحب پاهایی قوی و تیزرو می­‌شود، اگر چشم‌های ضعیفی داشته باشد؛ در نقش یک تیرانداز دارای دقیق­ترین دید خواهد شد و اگر زندگی ملال­ آوری داشته باشد با دنیایی از رنگ روبرو می‌­شود که مثل شخصیت دانشمند در بازی Chronology می‌­تواند با سفر در زمان تمام اشتباهات گذشته­‌اش را جبران کرده و آینده­‌اش را زیبا و فرح­بخش بنا کند.

قدرت و تأثیرگذاری بازی چندین برابر بیشتر از خواندن رمان یا دیدن یک فیلم است. زیرا کاربر در فضای مجازی بازی وارد شده و موقعیت جدید را بسیار جذاب­تر از زندگی خود می‌­یابد و صد البته برخلاف فیلم می­‌تواند برآن تأثیر بگذارد. به طور مثال در بازیold Man’s  journey گویی بازیکن بین تابلوهای زیبای نقاشی از سویی به سوی دیگر رفته و هیچ سدی مانع پیشروی او نمی‌شود. تپه­‌ها ، کوه­‌ها و حتی ریل­‌های راه ­آهن همگی به دست بازیکن جابجا می‌­گردند تا پیرمرد به لحظه­ وداع رسیده و با عزیزش خداحافظی کند. لحظه­‌ای که ممکن است بازیکن در دنیای واقعی آن را از دست بدهد. یا در بازی Recontact London کاربر در نقش کارآگاه از طریق بررسی دوربین‌های امنیتی داخل شهر، سرنخ­‌های مربوط به جنایت را بررسی کرده؛ سپس می‌تواند روح را شناسایی و به اهداف او پی ببرد. حال آن‌که در زندگی عادی چندان محتمل نیست کاربر بتواند تجربه کارآگاهی داشته باشد و قطعاً نمی‌­تواند به دنبال روح بگردد. یا در بازی Chronologyکه دانشمند بین زمان گذشته و آینده در حرکت است و با بهترین تصمیم­‌ها در گذشته که به نحوی همان زمان­ حال است؛ شرایط آینده‌­اش را بهبود می­‌بخشد. حال­ آنکه سفر در زمان هیچ­وقت در واقعیت رخ نخواهد داد (یعنی تا کنون که رخ نداده است!). و در آخر بازی God of War که بازیکن در نقش کریتوس قرارگرفته و به چنان قدرتی دست می‌­یابد که هیچ موجودی دربرابر او توان ایستادگی و مقابله ندارد. بازیکن با پای روحش وارد فضای خیالی نورس شده و نه به صورت حقیقی که به حالت مجاز صاحب تمام اختیارات و توانایی­‌های وصف­ ناپذیر کریتوس؛ خدای جنگ می­‌شود. او تصور می­‌کند خودش است که همچون جنگاوری بی­‌نظیر مبارزه کرده و پیش می‌­رود. او خیال می­‌کند قدرت کریتوس از آنِ اوست ؛ بدون توجه به این مهم که تمام آن‌چه کاربر با آن روبرو شده با به اتمام رسیدن زمان بازی پایان می­‌پذیرد و او دوباره وارد زندگی حقیقی خود می‌­شود. اگر دچار ضعف جسمانی است یا روزگاری آشفته و پر از مشکلات دارد ؛ ورود به بازی نخواهد توانست گرهی از گرفتاری‌های روزمره­ی او را بگشاید؛ اما خلسه و مسخی که بازی کاربر را به آن دچار می‌­کند؛ حیات او را تغییر خواهد داد. او همیشه و همواره به دنبال آن حس آزادی، قدرت و یا حتی ایجاد تغییر و اثرگذاری در زندگی است که در مدت محدود بازی به آن دست یافته؛ پس به مانند شخصیت “وید وات” در فیلم مهیج Ready Player one همه­ تلاشش را می­‌کند تا دوباره به آن موقعیت بازگردد. تنها تفاوت وید وات با او طلب ثروتی است که در دنیای مجازی بازی به آن می­‌رسد.

این همان قدرت داستان در دنیای بازی‌های رایانه‌ای است که قصد دارم شما مخاطب عزیز را بدان متوجه سازم. قدرتی که در رگ‌های بازیکن به حرکت درآمده و او را مجبور به اثرپذیری می­‌کند. جنگ، تفکر، زیبانگری، یافتن آرامش یا حتی درست تصمیم گرفتن را به او می­‌آموزد و مانند یک دستور بر ذهن کاربر دیکته می­‌شود. قدرت بازی را گاه می‌­توانیم در یک بازی معمایی ببینیم. شخصی که دائم در فضای حل پازل و یا حتی یافتن کلیدهایی برای بازکردن درهای بسته و ورود به یک مکان جدید است؛ در دنیای حقیقی بیشتر و بهتر به پیرامون خود می­‌نگرد و سعی می­‌کند به راحتی اطمینان نکند؛ او می‌­پندارد ممکن است خطر در کمینش باشد و باید درست انتخاب کند و بهترین راه را برای ورود به مکانی امن بیابد. حال این رفتار و اعمال می‌­تواند همراه با درایت و آرامش باشد و یا برآمده از ذهنی بیمار! این کاملاً به خواست بازی‌ساز و داستان­‌پرداز بازی بستگی دارد؛ چون مخاطب آن را باور خواهد کرد.

نویسنده: ماه منیر داستانپور، بازی‌بان – شماره سیزدهم و چهاردهم/ تابستان و پاییز 99

برچسب ها: #بازی‌های رایانه‌ای
قبلی قدرت بازی در تغییر و تکامل انسان‌ها
بعدی جنسیت، مغز و بازی‌های رایانه‌ای

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

هفت + 12 =

جستجو برای:
دسته‌ها
  • اینفو گرافیک
  • اینفوگرافیک
  • بازی های رایانه ای
  • پرده نگار
  • دسته‌بندی نشده
  • عکس نوشته
  • کلیپ
  • محتوای آموزشی
  • معرفی کتاب
  • موشن گرافی
  • یادداشت هفته
[elementor-template id="8192"]
محصولات
  • کتابچه صوتی سواد رسانه‌ای
    رایگان!
  • فیک نیوز پیشگیری از شیوع شایعه
    رایگان!
  • نظریه های سواد رسانه کارکرد طنز برای پیام‌های تبلیغاتی و جلب نظر مخاطب
    رایگان!
  • نظریه های سواد رسانه چرا استفاده از شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها و موتورهای جستجو رایگان هستند؟
    رایگان!
  • بازی‌های رایانه‌ای بگو مگو (اخبار واقعی)
    رایگان!
درباره ما

حالا که میلیونها سایت و کانال و گروه و… بر زمین  و زمان میبارد، همه نیاز دارند به اینکه در برابر چنین فضایی، چتری بر سر بگیرند.  

دسترسی سریع
  • دوره ها
  • یادداشت هفته
  • پیگیری سفارش
  • معرفی کتاب
  • علاقه مندی ها
مجوز های فعالیت
ارتباط با ما
  • تلفن : 02135947070
  • ایمیل : [email protected]
  • آدرس : تهران - میدان فردوسی - بن بست شاهرودی - پلاک 3 طبقه اول
© تمامی حقوق متعلق به نسرا می باشد .....
Telegram Twitter Whatsapp Instagram
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://nasraa.ir/?p=1590
صفحه نخست
دوره های حضوری
دوره های مجازی
معرفی کتاب
مدرسان
تولیدات جدید
درباره ما و ارتباط با ما
Facebook Twitter Youtube Instagram Whatsapp
مرورگر شما از HTML5 پشتیبانی نمی کند.

سوالی دارید؟ از ما بپرسید، کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس می گیرند.

مرکز نهضت سواد رسانه ای

  • 021123456789
  • شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8 تا 17
  • [email protected]